براساس گزارش‌ها سامانه ثبت سفارش به روی واردکنندگان خودرو کیا بسته بوده و امکان ثبت سفارش برای واردات این مدل خودروها وجود ندارد.
سردرگمی در واردات خودروهای «کیا»
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، آشفتگی ادامه دار و افزایش قیمت های پی در پی در بازار خودرو در روزهای اخیر به دلیل شروع دور تازه‌ای از ثبت نام متقاضیان در سامانه یکپارچه، و حرکت رو به نزول نرخ ارز، اندکی از تب و تاب افتاده است با این حال مشخص نیست آتش زیر خاکستر بازار خودرو دوباره چه زمانی شعله ور شود.

شکی نیست که افزایش متقاضیان در بازار خودرو یک پدیده صرفا مرتبط با این بازار نیست. به این معنی که با توجه و تمرکز بر ساز وکار عرضه و تقاضا بازار خودرو و افزایش عرضه در برابر تقاضا، نمی توان بازاری را که عرضه آن به وسیله پارامترهای اقتصاد کلان همچون تورم و سقوط ارزش پول ملی شارژ می شود، به تعادل رساند.

با این حال انفعال و بی عملی در برابر تقاضای رو به رشد در بازار خودرو نیز شرایط این بازار را بحرانی تر از قبل می کند؛ در این شرایط راهکارهایی همچون تقویت تولید داخلی و رفع موانع واردات می تواند به عنوان ابزارهای کنترل قیمت ها و خروج بازار خودرو از شرایط بحرانی کارساز باشد مشروط بر آن که سیاست گذاری های لازم در این زمینه بر اساس اصول علم اقتصاد انجام شود و فرآیندهای اجرایی این سیاست ها نیز با جدیت و شفافیت عملیاتی شود.

در حوزه تقویت تولید داخل، خودروسازان کشور خصوصا دو شرکت بزرگ خودروسازی ما سالهاست از موضوعاتی مثل انحصار، سوء مدیریت، قیمت گذاری دستوری، ترجیح شائبه برانگیز خودروسازان چینی به سایر طرف ها، رانت و فساد به صورت مزمن رنج می برند و انتظار نمی رود آنها بتوانند تغییری – به ویژه در کوتاه مدت – در شرایط بازار ایجاد کنند.

در عین حال، رفع موانع واردات خودرو نیز با وجود وعده های فراوانی که درباره آن داده شده و قوانین نیز تا حدی در این حوزه اصلاح شده، همچنان بلاتکلیف و سردرگم است. ضمنا این بلاتکلیفی وقتی صحبت از واردات خودروهای باکیفیت به میان می آید به نحو عجیبی اوج می گیرد.

با وجود آن که بانک مرکزی از تخصیص ارقام میلیارد دلاری برای واردات خودروهای خارجی خبر داده، رقمی که به واردکنندگان خودروهای کره ای همچون «کوشا خودرو» که خودروهای برند «کیا» را وارد می کند، تخصیص داده شده، بسیار ناچیز و کمتر چند میلیون دلار است.

از سوی دیگر، سامانه ثبت سفارش نیز به روی این واردکنندگان بسته است و با وجود آن که مسئولان از رفع موانع و آمادگی سامانه برای ثبت سفارش سخن می گویند، امکان ثبت سفارش برای واردات این مدل خودروها وجود ندارد.

به این ترتیب به نظر می رسد، اراده لازم برای مدیریت بحران در بازار خودرو وجود ندارد یا منافعی در جلوگیری از واردات خودرو و  آشفته نگاه داشتن بازار برای برخی افراد و جریان ها وجود دارد که اجازه عبور بازار خودرو از شرایط بحرانی را نمی دهند.
 
https://asr8.ir/vdccamqo82bq1.la2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین