در حاشیه دیدار استقلال و صنعت نفت آبادان در هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر باشگاه‌های ایران، یک شهروند چینی ادعا کرد قصد سرمایه‌گذاری در باشگاه استقلال را دارد.
چینی‌ها، مشتری باشگاه استقلال!
به گزارش پایگاه خبری عصر هشت، استقلال روز گذشته از ساعت 18 در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف صنعت نفت آبادان رفت و این دیدار در پایان 90 دقیقه با نتیجه یک بر یک به پایان رسید.

در حاشیه این دیدار یک شهروند چینی که در بین طرفداران استقلال حضور یافته بود طی یک مصاحبه ویدئویی کوتاه ادعا کرد قصد سرمایه‌گذاری در باشگاه استقلال را دارد.



او در این مصاحبه اظهار کرد «به‌عنوان نمایندگان یک شرکت سرمایه‌گذار چینی به تماشای این مسابقه آمده‌اند و در حال بررسی زیرساخت‌های ایران هستند».

این سرمایه‌گذار چینی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا باشگاه استقلال را انتخاب کرده‌، گفت «سابقه استقلال را بررسی کرده و متوجه شده‌اند این باشگاه دو قهرمانی آسیا داشته و پتانسیل‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد».

او عنوان کرد «ما یک شرکت دولتی چینی در زمینه‌های عمرانی، ساخت‌وساز و نفت‌وگاز هستیم».

در شرایطی که به دلیل نامشخص بودن درآمدهای استقلال و پرسپولیس شرکت های داخلی تمایل چندانی به خرید بلوک مدیریتی سهام این دو باشگاه پرطرفدار ندارند، این شرکت بین المللی چینی مشتری خرید سهام باشگاه استقلال شده است.

این شرکت چینی تمایل دارد در صورتی که قانون اجازه دهد برای خرید سهام باشگاه استقلال که به اصطلاح بلوک مدیریتی است و به خریدار اجازه می دهد در کنترل و اداره باشگاه نقش داشته باشد، اقدام کند.

موج خرید سهام باشگاه‌های فوتبال، نزدیک به دو دهه پیش در اروپا شدت گرفت و رونق خرید و فروش مالکیت تیم‌های نامدار قاره سبز، حتی تیم‌های معمولی و پایین جدولی را هم در بر گرفت.

مالکان عرب، آمریکایی، روس و حتی ایرانی از راه تملک تیم‌های بزرگ و محبوب فوتبال، یک شبه سرشناس و مشهور شدند و چینی‌ها نیز از دهه گذشته میلادی این کار را استارت زده اند.

آنها البته نخست تلاش کردند تیم‌های کشور خودشان را با خرید ستاره‌های برجسته آمریکای لاتین و اروپا تجهیز کنند و لیگی کهکشانی با پرداختی‌های اعجاب انگیز بسازند؛ اما علاقه به فوتبال در پرجمعیت‌ترین کشور جهان به اندازه علاقه سرمایه‌‌گذار های چینی نبود و این پروژه با بدهی های هولناک تعطیل شد.

اما چینی همزمان با شکست این طرح، سراغ خرید تیم‌های معروف اروپا رفتند که حاصل آن مالکیت باشگاه اینترمیلان ایتالیا در سری آ و همچنین لیگ قهرمانان اروپا بود. آنها البته قبل از آن، باشگاه رقیب اینتر، یعنی آث میلان را از برلوسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا خریداری کرده بودند اما پس از مدت کوتاهی، روسونری را به شرکت الیوت فروختند؛ بنابراین، همه تجربیات چینی ها در سرمایه گذاری فوتبالی موفق نبوده است. میلان بعداز مالک چینی‌اش مجددا شکوفا شد و اکنون بع داز قهرمانی فصل قبل اسکودتو، در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا قرار دارد. در این میان شنیده می‌شود چینی‌ها می‌خواهند در تابستان امسال اینتر را هم به حراج بگذارند و بروند!

آنها در لیگ برتر انگلیس هم تیم ولورهمپتون را خریدند. همچنین حدود یک پنجم سهام باشگاه منچسترسیتی انگلیس هم که توسط رئیس اماراتی اداره می‌شود، در اختیار چینی هاست!

خرید ۹۹.۹۳ درصد میلان با ارزش ۷۴۰ میلیون بزرگ‌ترین سرمایه گذاری چینی‌ها در فوتبال اروپا بوده است که سریعا به شکست انجامید.

۱۳ درصد از سهام گروه فوتبال سیتی (شامل منچستر سیتی، نیویورک سیتی و ملبورن سیتی) به ارزش ۳۵۴ میلیون یورو , ۲۰ درصد از اتلتیکو مادرید به ارزش ۴۵ میلیون یورو، کل سهام استون ویلا و وست برومویچ هم از سرمایه گذاری‌های قابل توجه چینی‌ها در فوتبال اروپا است.

گروهی این ورود مشتری خارجی را به فال نیک می گیرند و می‌گویند آمدن مالک چینی، بساط سودجویی صداوسیما را جمع می‌کند و آنها دیگر اجازه مفت خوری حق باشگاه را ندارند و بدون اجازه مسابقه‌ای روی آنتن نمی‌رود؛ بنابراین، با کسب درآمد بازیکنان بزرگ جذب می‌شوند و تیمی مثل استقلال دوباره شانس رقابت با غول های عربی و شرق آسیا را پیدا می‌کند و شانس قهرمانی قاره و کسب ستاره سوم از رویا به واقعیت بدل می‌شود.

اما دسته ای از کارشناسان، فوتبال ایران را بدون زیرساخت حقوقی لازم برای ورود سرمایه‌گذار و کسب منفعت از سوی او قلمداد می‌کنند. گروه مخالفان معتقدند طرف خارجی در همان چندماه نخست متوجه می‌شود نه از راه فروش پیراهن، نه پخش تلویزیونی و نه سایر راه های درآمدزایی پولی از تیم‌های خریداری شده درنمی‌آید و کار را رها می‌کند و این دو تیم در بلاتکلیفی نابود می‌شوند. آنها حتی نمی‌دانند که به بهانه‌های واهی بازی‌های تیمشان بدون تماشاگر برگزار می‌شود و از پول فروش بلیت هم محروم خواهند شد.
https://asr8.ir/vdcakonm149ne.5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین