رییس انجمن داروسازان با تاکید بر مشکل جدی تامین نقدینگی برای داروخانه‌داران گفت: ۴۰درصد داروخانه‌ها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.
۴۰ درصد داروخانه داران در آستانه ورشکستگی
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت رییس انجمن داروسازان با تاکید بر مشکل جدی تامین نقدینگی برای داروخانه‌داران گفت: ۴۰درصد داروخانه‌ها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر، اقتصاد داروخانه‌های کشور، به شدت دچار مشکل و شرایط دور از ایده‌آل قرار دارد. رشد قارچ‌گونه داروخانه‌ها و صدور بیش از حد مجوز برای تاسیس داروخانه و مشکلات اقتصاد کلان کشور باعث شده تا داروخانه‌ها با بحران اقتصادی رو به رو شوند.

شهرم کلانتری خاندانی، رییس انجمن داروسازان  در رابطه با مهمترین چالش‌های داروخانه‌داران گفت: در حال حاضر کمبود نقدینگی یه یک مسله جدی برای داروخانه‌داران تبدیل شده است، شرکت‌های دارویی و داروسازان هم با مشکل کمبود نقدینگی رو به رو هستند در تامین نقدینگی مورد نیاز چالش دارند در نتیجه تمامی این صنف‌های مرتبط با یک مشکل مشترک دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی در رابطه با اینکه آیا بانک‌ها و یا سازمان غذا و دارو موظف به حل این مشکل و ارایه راهکار است، گفت: داروخانه‌داران و داروسازان تقاضایی در این زمینه از سازمان غذا و دارو نداشتند. سازمان غذا و دارو به عنوان یک ارگان رگولاتوری، وظیفه دارد که به امور و وظایف تنظیم گری خود مبادرت کند؛ بنابراین درخواست حمایتی از آن‌ها نداریم، اما درخواستمان از سازمان غذا و دارو این است که نگاه منصفانه‌ای نسبت به خدمتی که در داروخانه‌ها ارایه می‌کنند، داشته باشد.

درخواست داروخانه‌ها از سازمان غذا و دارو برابری حق الزحمه با میزان سختی و چالش‌ها است.
کلانتری با تاکید بر اینکه محصولاتی که در داروخانه‌ها توزیع می‌شوند کالای استراتژیک هستند و نظارت‌های ویژه‌ای را می‌طلبد، تصریح کرد: باید برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که جلوی هرگونه کمبود گرفته شود. در جریان کمبود دارو ابتدا به ساکن داروخانه‌ها با مشکل جدی رو به رو می‌شوند. برای مثال وقتی یک دارو دچار کمبود می‌شود، به نوعی امنیت دچار خطر شده.

وی ادامه داد: در جریان کمبود دارو مردم برای پیشگیری از هرگونه بحران اقدام به دپوکردن دارو در خانه‌های خود می‌کنند و بیشتر افراد با ارایه نسخه به داروخانه‌های متعدد بیشتر از نیاز چندین ماهه خود دارو در خانه‌های خود نگه داری می‌کنند. همین موضوع باعث بالا رفتن تقاضا برای یک دارو شده و داروخانه ملزم به افزایش سفارش‌ها به شرکت‌های پخش دارو می‌شود. وقتی یک کمبود در بازار احساس می‌شود، شرکت‌های پخش دارویی در این شرایط قاعده و قوانین خاصی در نظر می‌گیرند

رییس انجمن داروسازان افزود: هرچه میزان تقاضا از سوی مردم و داروخانه‌ها بالا می‌رود، مصوبه‌های شرکت‌های پخش دارو هم بیشتر می‌شود. تسویه حساب روزانه، تسویه حساب به صورت نقدی، تسویه در پای بارگیری و یا در بهترین حالت تسویه حساب ۱۵ روزه مصوبه‌هایی است که شرکت‌های پخش دارو در زمان بحران و کمبود یک دارو برای داروخانه‌داران در نظر می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه اولین آسیب کمبود و بحران دارو در کشور دامن داروخانه‌داران را می‌گیرد، اظهار داشت: تغییر سیستم تسویه داروخانه‌داران با شرکت‌های پخش دارو یک بحران نقدینگی برای داروخانه‌ها به وجود می‌آورد که هیچراهکاری برای آن در دسترس نیست.

کلانتری در ادامه عنوان کرد: در زمان آرامش بازار تسویه حساب داروخانه‌ها با شرکت‌های پخش مدت‌دار است. از طرف دیگر بیمه در بهترین حالت بدهی خود به داروخانه‌داران را ۳ ماهه تسویه می‌کند. اما وقتی یک دارو نایاب می‌شود، فرصت استهمال ۱۰ روزه برای داروخانه در نظر می‌گیرند. ببنید این اتفاق چه نقدینگی را از داروخانه به خودش اختصاص می‌دهد.

وی تصریح کرد: از آن طرف داروخانه‌ها وارد فازی می‌شوند که باید تعهداتشان را نسبت به سازمان‌های بیمه گر رعایت کنند. بیمه‌ای که طلب داروخانه‌داران را هیچ وقت به موقع نمی‌دهد و می‌گوید سهم ارز را به من نداده‌اند، بار بحران نقدینگی را بردوش داروخانه‌داران می‌گذارد. در نتیجه داروخانه‌داران از سوی شرکت‌های پخش دارویی و سازمان‌های بیمه‌گر تحت فشار قرار می‌گیرند. از یک طرف داروخانه باید به شرکت پخش در مدت کوتاه پول را بپردازد از طرف دیگر بیمه دیر پول می‌دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: با وضعیت کنونی زنگ هشدار برای ورشکستگی داروخانه‌ها به صدا درآمده است. آمار‌های ما می‌گوید بیش از ۴۰ درصد داروخانه‌های کشور در مرز ورشکستگی هستند. علی‌رغم طرح دارویار که به قیمت دارو اضافه شده بازهم تاکید می‌کنم بیشتر داروخانه‌ها در مرز ورشکستگی کار می‌کنند.

رییس انجمن داروسازان در پایان خاطر نشان کرد: باتوجه به روند رو به افزایش تعداد داروخانه‌ها و توقف رشد جمعیتی، آینده شغلی مبهمی برای داروخانه‌داران پیش بینی می‌شود که ممکن است شغل داروخانه داری با چالش‌های جدی رو به رو شود.
 
https://asr8.ir/vdca.wnyk49nio5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین