انجمن صنایع همگن قطعه سازان با ارسال نامه به سران سه قوه، خواهان بازبینی این طرح شده است. به بیان دیگر این انجمن درخواست لغو مصوبه واردات خودروهای کارکرده را دارد.
انجمن صنایع همگن قطعه سازان خواستار لغو واردات خودروهای کارکرده شد
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، بنابر نامه‌ای که انجمن صنایع همگن قطعه سازان برای سران سه قوا ارسال کرده است، خطراتی در زمینه واردات خودروهای کارکرده پیش‌بینی شده‌اند. این خطرات شامل عدم اطلاع از سابقه فعالیت خودروهای دست دوم، عدم اطمینان از پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه و عدم دسترسی به قطعات یدکی اصلی خودروها هستند.

همچنین تنوع بالای خودروهای کارکرده و نبود نمایندگی خدمات پس از فروش به ازای تمامی برندها و خروج ارز جهت تامین قطعات یدکی این خودروها از دیگر خطرات واردات خودروهای دست دوم عنوان شده است.

در بخش دیگری از نامه انجمن صنایع همگن قطعه سازان، این نهاد واردات خودروهای کارکرده را تهدیدی برای جریان تحقیق و توسعه قطعه سازی دانسته است. همچنین این انجمن واردات خودروهای کارکرده را باعث عدم تعادل بازار و ناعدالتی به ضرر خودروهای تولید داخل می‌داند. چرا که قیمت این خودروها به صورت دستوری از سوی شورای رقابت تعیین شده است.

واکنش‌های منفی به نامه انجمن صنایع همگن قطعه سازان

با توجه به شرایطی که طی سالیان اخیر شاهد آن در حوزه خودروسازی بوده‌ایم، خودروسازان و قطعه‌سازان مورد اقبال مصرف‌کنندگان نیستند. بنابراین طبیعی است که چنین اخباری با واکنش منفی مخاطبان مواجه شود.

قطعه سازان در طول سالیان گذشته عملکرد قابل قبولی از دیدگاه مصرف کنندگان نداشته‌اند. افزایش بی‌رویه قیمت قطعات یدکی، وفور قطعات تقلبی در بازار و همچنین کاهش کیفیت لوازم یدکی از جمله موارد نارضایتی مشتریان هستند.



شرکت‌های قطعه سازی داخلی به طور همزمان در تامین قطعات خودروهای قدیمی تولید داخل و خودروهای مونتاژی ناتوان بوده‌اند. اگر مالک یکی از خودروهای قدیمی مونتاژ داخل همچون کیا ریو یا دوو سیلو باشید، برای یافتن قطعات این خودروها به مشکل برخورد خواهید کرد. در سوی دیگر این شرکت‌ها در داخلی سازی خودروهای مونتاژی بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. حتی خودروهایی همچون وانت نیسان با سابقه تولید پنج دهه به صورت 100 درصدی در داخل تولید نمی‌شوند.

چرا انجمن صنایع همگن قطعه سازان از واردات خودروهای کارکرده واهمه دارد؟

ممکن است هراس انجمن قطعه سازان از واردات خودروهای کارکرده در مرحله اول بی‌دلیل به نظر برسد. در حال حاضر ارز چندانی برای تخصیص به واردات خودرو حتی از نوع صفر کیلومتر نیز وجود ندارد. بنابراین در بهترین حالت، تنها چند هزار دستگاه خودرو کارکرده با تعرفه‌های بالا وارد کشور خواهند شد. با این حال قطعه سازان که از سال 97 تاکنون یک بازار انحصاری همه جانبه را در اختیار دارند، خطر جدی را احساس کرده‌اند.

طرح واردات خودروهای کارکرده اکنون به یک قانون تبدیل شده است. بنابراین در طول سالیان آتی شاهد ادامه دار بودن واردات خودرو در تیراژ محدود خواهیم بود. به مرور تعداد خودروهای وارداتی دست دوم در بازار فزونی می‌گیرد و مشتریان بیشتری به خرید این خودروها علاقمند می‌شوند. همزمان قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار نیز کاهش می‌یابد یا در مرحله ثبات باقی می‌ماند.

با رونق گرفتن واردات خودروهای دست دوم، شرکت‌هایی در زمینه واردات قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش به آن‌ها فعال می‌شوند. بنابراین اگر واردات خودروهای صفر و دست دوم به مدت طولانی ادامه یابد، بازار قطعه سازان و خودروسازان داخلی کوچک و کوچک‌تر خواهد شد.

این شرکت‌ها ناچار می‌شوند فرآیندهای کاری خود را تغییر دهند یا سهم بازار خود را به رقبا واگذار کنند. بدیهی است که ادامه دادن فعالیت در شرایط فعلی و تولید قطعات برای خودروهایی که از 30 سال پیش تاکنون تولید می‌شوند، به تلاش برای بهتر شدن و رقابت با محصولات خارجی ارجحیت دارد.
https://asr8.ir/vdci.qarct1avzbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین