شاخص کل بازار امروز (28 تیرماه) بورس با افزایش حدود 16 واحدی به رقم 2 میلیون و 16 هزار واحدی رسید.
بورس به کانال 2 میلیون واحدی بازگشت | رشد 16 هزار واحدی شاخص کل
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، در بازار امروز شاخص هم وزن با افزایش حدود 1.33 درصدی به رقم 712 هزار واحدی رسید شستا و تاپیکو بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را اِعمال کردند.

ارزش معاملات خرد نیز در محدوده 6800 میلیارد تومان قرار گرفت که بیشترین ارزش معاملات را گلدیرا و فجر داشتند.

بیشترین سهام پر تراکنش هم به شهر و شستا رسید.

روند ورود و خروج نقدینگی حقیقی‌ها نیز حدود 49 میلیارد تومان “منفی” بود.

آنالیز بازار سرمایه

بازار امروز را در شرایطی آغاز نمودیم که از صبح زمزمه‌های اعلام نرخ خوراک برای امروز وجود داشت. شایعاتی از کاهش نرخ‌ها مطرح بود. لذا بسیاری از نمادها و گروه‌ها با رشد قیمتی همراه شدند. البته بسیاری از نمادها به دلیل برگزاری مجمع بسته بودند.

این شرایط سبب شد تا همچنان حجم‌های حداقلی را در بازار شاهد باشیم. اما دیری نپایید که خروجی جلسه هیئت دولت در خصوص موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها منتشر شد و مشخص شد که قرار نیست نرخ خوراک کاهش یابد! همین خبر کافی بود تا در بازار رِنج منفی بزنند. البته صفوف فروش خاصی تشکیل نشد اما بازار، بار دیگر عقب نشینی کرد.

شاید فروشندگان، هفته آینده بار دیگر سر و کله شان پیدا شود اما به نظر می‌رسد هر آنچه اثر منفی از نرخ خوراک بوده است در بازار به اصطلاح پیش خور شده است و منفی سنگینی در انتظار بازار نباشد اما بعید است با‌ای ن شرایط رشدهای پایدار و محکمی را نیز داشته باشیم و امروز خشک و تر نیز با هم سوختند.

به نظر می‌رسد بازار به تدریج به سمت سهام کوچکتری برود که از موضوع نرخ گاز اثر نپذیرند. اما به نظر می‌رسد همچنان راه برای تجدید نظر در نرخ‌ها باز است و پتروشیمی‌ها می‌توانند همانند معدنی‌ها که در خصوص عوارض صادراتی به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند آنها نیز شکایت کنند؛ اما پرسش‌ای نجاست آیا پتروشیمی‌های ما اراده‌ای برای‌ای ن کار دارند؟! راه دیگر تعطیل کردن است؛ که‌ای ن هم نیاز به اراده دارد.

کمیسیون اصل 90 با گزارشی سرتاسر غلط صحبت از عدم منفعت تخفیف گاز به پتروشیمی‌ها می‌کند؛ در شرایطی که اولاً پتروشیمی‌ها وظیفه ارزآوری به کشور را در شرایط تحریم بر عهده دارند؛ دوماً نرخ گاز برای پتروشیمی‌های کشور نباید با نرخ هاب‌های مصرف کننده مقایسه شود؛ چرا که‌ای ران تولید کننده گاز است و در‌ای ن زمینه مزیت رقابتی دارد. اصولاً نرخ‌های ثابت خوراک در هیچ قاموسی وجود ندارد و با توجه به شرایط جهانی باید حتماً متغیر باشد.
 
https://asr8.ir/vdcf.jd0iw6dcxgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین