به گفته معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، تولید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره و ۵ میلیون تن گندله طی سال جاری در فولاد سنگان هدف‌گذاری شده است.
چشم‌انداز تولید 4.5 میلیون تن کنسانتره در 1402 توسط فولاد سنگان
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، محمد زمانیان گفت: استراتژی فولاد سنگان طی سالیان اخیر، رشد تولید کنسانتره برای افزایش تولید گندله و در نهایت رونق فروش و سودآوری برای مجموعه و سهامداران خود بوده است. شرکت تلاش می‌کند در راستای سودآوری به عنوان هدف اصلی بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی، پروژه‌های توسعه‌ای را به مرحله بهره‌برداری برساند.

وی افزود: با وجود مشکلات قطعی ۱۲۰ روزه برق و گاز، برای تحقق سود هدف‌گذاری شده خود، موفق به رکوردشکنی‌های متعددی در سال گذشته شدیم. رکورد تولید ماهانه گندله و کنسانتره در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به ترتیب به میزان ۵۸۰ هزار تن و ۳۵۹ هزار تن شکسته شد و پس از آن به دلیل کمبود انرژی، به ناچار تولید خود را کاهش دادیم.
 
معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان ادامه داد: به عنوان شرکتی که سهام آن متعلق به فولاد مبارکه است، برنامه‌های سالانه، استراتژی‌های مالی، دستیابی به سود ناشی از فروش و تولید شرکت مطابق با سیاست‌های گروه مبارکه و شرایط فولاد سنگان تنظیم و تدوین می‌شود.

رشد سودآوری هم‌زمان با افزایش تولید کنسانتره

زمانیان با تاکید بر اینکه تامین مواد اولیه، مهم‌ترین عامل در تولید و فروش پایدار یک محصول است، ادامه داد: مواد اولیه، بیشترین حجم از بهای تمام‌شده یک محصول را به خود اختصاص می‌دهد. تولید سه میلیون تن کنسانتره در فولاد سنگان طی سال گذشته در حالی رقم خورد که ما موفق به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ شده بودیم. بنابراین از آنجا که توانستیم تولید مواد اولیه مورد نیاز محصول(گندله) را افزایش دهیم، شرکت با سودآوری خوبی در سال پیش همراه شد.

وی افزود: بهای تمام‌شده کنسانتره تولیدی در فولاد سنگان، به ازای هر تن نسبت به کنسانتره خریداری شده از خارج شرکت، مقرون‌به‌صرفه‌تر است و از حاشیه سود بالاتری برخوردار است. بنابراین اگر ما به سمت‌و‌سوی افزایش تولید مواد اولیه مورد نیاز تولید محصول که همان گندله است حرکت کنیم، به سودآوری قابل توجهی در حجم بالای تولید دست خواهیم یافت.

معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با بیان اینکه تولید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره و ۵ میلیون تن گندله طی سال جاری در فولاد سنگان هدف‌گذاری شده است، تاکید کرد: رشد سودآوری در سازمان، در گرو مدیریت هزینه‌های اصلی تولید ازجمله مواد اولیه، قطعات یدکی و هزینه‌های مرتبط با بهره‌برداری است. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، برنامه‌ریزی مدونی در این زمینه دارد و ما همواره به دنبال افزایش سودآوری مجموعه در برابر کاهش هزینه‌های تولید هستیم.

زمانیان در ارتباط با تامین منابع مالی این مجموعه فولادی، اظهار کرد: یک سازمان زمانی موفق خواهد بود که بتواند منابع مالی مورد نیاز خود را به موقع جذب کند. برای مثال، اگر ما ۵ میلیون گندله را تولید کنیم، اما موفق به فروش و در ادامه تامین منابع مالی حاصل از فروش آن نشویم، بنابراین چرخه تولید مجموعه نیمه‌تمام باقی می‌ماند.

وی افزود: بر همین اساس در فولاد سنگان در تلاش هستیم تا میزان فروش را همپای میزان تولید جلو ببریم، اما در این میان با مشکل حمل‌ونقل مواجهیم که شرایط فروش گندله را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این امر منجر به عدم هم‌خوانی میزان تولید و فروش برای شرکت‌ها خواهد شد. این تنها یک مساله اقتصادی نیست، زیرا به دنبال آن خواب و انباشت سرمایه‌ای ایجاد می‌شود که مانع از جذب منابع مالی جدید خواهد شد.

حمل‌ونقل؛ مشکل معدن و صنایع معدنی

معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با تاکید بر اینکه چالش حمل‌ونقل تاثیر مستقیم بر سود شرکت‌ها دارد، گفت: از آنجا که دو مقوله سودآوری و فروش شرکت ارتباط مستقیم دارند، یکی از گلوگاه‌های اصلی مالی در شرکت‌ها فروش محصول است تا به واسطه آن سود شرکت تامین شود. متاسفانه زیرساخت‌های بخش حمل‌ونقل کشور جوابگوی بخش صنعت و معدن کشور نیست که یکی از عوامل آن را باید توسعه نامتوازن صنایع دانست.

زمانیان تاکید کرد: زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی کشور هم‌زمان با افزایش صنایع توسعه نیافته است و این مساله در نقاط مختلف کشور از جمله در منطقه سنگان دیده می‌شود. بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های فعال در این منطقه با ظرفیت مطلوب در حال تولید هستند، اما این شرکت‌ها با مشکل حمل‌ونقل مواد معدنی، چه در بخش جاده‌ای و چه ریلی مواجهند و این مساله سودآوری و تامین مالی پروژه‌های شرکت‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی افزود: باید توجه داشت که دولت، موظف به تامین زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاران بوده اما به دلیل وجود منابع مالی محدود، قادر به تحقق آن نیست. از سوی دیگر، منابع کافی در اختیار صنایع قرار دارد اما به دلیل اینکه تامین زیرساخت‌ها جزو وظایف آنها نیست، بنابراین تن به اجرای این مهم نمی‌دهند.

معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان ادامه داد: در این بین آنچه می‌تواند هم به نفع دولت و هم صنایع باشد، عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری میان طرفین به صورت برد-برد است؛ برای مثال، هزینه سرمایه‌گذاری جهت احداث ریل بالاست. مشخصا صنایع قادر به تامین این حجم از سرمایه‌ نیستند و تنها راه موثر در این زمینه، تخصیص مشوق‌های مختلف به صنایع از سوی دولت است. برای مثال، دولت می‌تواند تسهیلات متنوعی جهت تامین سنگ‌آهن مورد نیاز تولیدکنندگان گندله‌ و کنسانتره‌ در نظر بگیرد.

زمانیان اضافه کرد: از سوی دیگر، شرکت‌های فعال در این عرصه نیز باید متعهد به تامین بخش عمده‌ای از سرمایه مورد نیاز توسعه خطوط ریلی کشور شوند. جذابیت حمل‌ونقل جاده‌ای در مقابل ریلی طی ماه‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته است و تامین‌کنندگان بزرگ کنسانتره و گندله کشور به دنبال حمل تولیدات خود از طریق ریل هستند.

وی افزود: باید یک توافق اساسی میان دولت و صنایع جهت توسعه حمل‌ونقل ریلی که مستلزم سرمایه‌گذاری جهت تامین زیرساخت‌های لازم برای آن است، صورت پذیرد؛ در غیر این صورت نمی‌توان به توسعه حمل‌ونقل کشور اعم از جاده‌ای، ریلی و دریایی امیدوار بود و فروش و صادرات و در نتیجه سود حاصل از فروش محصولات شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی در آینده با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

با چالش تامین ارز در واردات برخی قطعات و تجهیزات مواجهیم

معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به دشواری‌های موجود در زمینه تامین ارز مورد نیاز واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: تحریم، عامل مهمی به شمار می‌آید که منجر به تاخیر در تامین ارز شده است. برای مثال، میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز در پروژه‌ها محاسبه می‌شود، اما در مسائل ارزی مرتبط با آن همچون تخصیص ارز و رفع تعهد ارزی با چالش‌هایی مواجه می‌شویم و تمامی این مسائل در نهایت به ضرر صنعت معدن و فولاد کشور و سایر بخش‌های صنعت خواهد شد.

زمانیان ادامه داد" از طرفی، اقدامات خوبی در راستای بومی‌سازی برخی قطعات و تجهیزات مورد نیاز تولیدکنندگان گندله صورت پذیرفته است، اما در برخی موارد نیازمند واردات آنها هستیم و متاسفانه تامین ارز کافی در این زمینه نیز مشکلات خاص خود را دارد. همین مساله در خصوص واردات برخی قطعات یدکی مورد نیاز هم وجود دارد و گاهی اوقات واردات برخی قطعات که در حالت عادی حدود ۵ تا ۶ ماه زمان می‌برد، به حدود ۱۴ تا ۱۵ ماه افزایش پیدا کرده که هزینه‌های مالی بیشتری را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در صورت رفع معضلات فوق، فولاد سنگان می‌تواند با حداکثر ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهد، یادآور شد: شرکت فولاد سنگان پروژه‌های توسعه‌ای مختلف را در برنامه دارد و به دنبال راه‌های مطمئن و اصولی برای تامین مالی پروژه‌ها هستیم و امیدواریم سال خوبی را از نظر مالی برای ذی‌نفعان و سهامداران شرکت رقم بزنیم.
 
https://asr8.ir/vdcg.79xrak9qtpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین