در بازار خردادماه بورس، تنها بازاری که توانست به طور اسمی بازدهی خود را مثبت نگاه دارد، بازار دارایی‌های بدون ریسک بود.
بازار دارایی‌های بدون ریسک تنها بازار با بازدهی مثبت در خردادماه
به گزارش پايگاه خبری عصر هشت، روز گذشته معاملات بازارهای مالی ایران در سومین ماه سال به پایان رسید؛ هرچندکه دریک ماه گذشته شاهد روند نزولی قیمت‌ها در اکثر بازارهای مالی و کالایی بودیم و اشخاصی که به انگیزه نوسان‌گیری اقدام به خرید و فروش ارز، طلا، خودرو و سهام کردند، با دستانی خالی، خردادماه را ترک کردند.

پس از افزایش جهشی نرخ ارز درماه‌های پایانی سال 1401، روند نزولی قیمت‌ها دراین بازارآغاز شد و با وجود پشت سرگذاشتن دو موج صعودی درفروردین و اردیبهشت ماه، اما تقاضای مناسبی در بازار شکل وجود نداشت تا نرخ‌های بازار ارز به محدوده اسفندماه سال قبل بازگردد.

براین اساس، نرخ دلار در بازار آزاد که در اردیبهشت ماه بیش از 7 درصد از بازدهی خود را از دست داده بود، معاملات خردادماه را در محدوده عدد 51 هزار و 300 تومان آغاز کرد.

روند نزولی قیمت دلار بازار آزاد درتمامی هفته‌های خرداد ادامه یافت و در مقطعی قیمت‌ها تا محدوده 46 هزار تومان نیز کاهش یافت.

اما نرخ دلارغیررسمی در پایان خردادماه کار خود را در محدوده 48 هزار تومان به پایان رساند و بازدهی منفی 5 درصدی را برای این ماه به ثبت رساند.

با احتساب زیان 7 درصدی دلارغیررسمی در اردیبهشت ماه، مجموع زیان این ارز در 2 ماه گذشته به بیش از 12 درصد می‌رسد.

براساس نظر کارشناسان، روند نزولی دلار در ماه‌های آتی نیز ادامه دارخواهد بود.

طلا بازنده اصلی بازار خرداد

کاهش قیمت طلای جهانی،کاهش نرخ دلار و همچنین بزرگ شدن حباب سکه و طلا دراردیبهشت ماه، از جمله مهمترین عواملی بود که قیمت این فلز گرانبها را در بازارخردادماه نزولی کرد.

آمارها نشان می‌دهند، قیمت سکه بهار آزادی دریک ماه گذشته بیش از 3 میلیون تومان کاهش یافته و زیان 9.6 درصدی را برای معاملات خردادماه به ثبت رسانده است.

دریک ماه گذشته، قیمت هرگرم طلای 18 عیار نیز روند نزولی داشته و بازدهی منفی 9.1 درصد برای آن به ثبت رسیده است.

عملکرد خاص شاخص کل بورس

شاخص کل بورس ایران که پس از طی یک روند صعودی تا نیمه اردیبهشت ماه یک روند اصلاحی سریع را آغاز کرده بود، تا حدود بسیار زیادی آرام گرفت و پس از طی یک روند نوسانی کم شیب، حدود 4.5 درصد ازارتفاع خود را از دست داد.

این روند با کاهش حجم معاملات در بازار سهام همراه بود و ارزش معاملات خرد نیز با افت بیش از 50 درصدی رو به رو شد و تا محدوده 6 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

آمار نشان می‌دهد، دریک ماه گذشته سهامداران حقوقی بیشترین خرید را در بازار انجام داده‌اند وحقیقی‌ها عرضه کنندگان اصلی سهام بودند.

سرمایه‌گذاران ریسک گریز بازارخرداد را به نام خود ثبت کردند

با وجود ریزش قیمت‌ها در اکثر بازارهای مالی و کالایی ایران، میانگین نرخ بهره دارایی‌های بدون ریسک مانند سپرده بانکی، واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، اخزا و انواع اوراق بدهی و مشارکت، در محدوده 25 درصد باقی ماند تا بازدهی ماهانه سرمایه‌گذاری دردارایی‌های بدون ریسک در محدوده 2 درصد باقی بماند.

این دارایی‌ها که به عنوان دارایی‌های بدون ریسک محسوب می‌شوند، معمولا توسط افزادی که نمی خواهند درسرمایه‌گذاری‌های خود با ریسک خاصی رو به رو شوند، انتخاب می‌شود.

ازاین رو، می‌توان گفت در بازارخردادماه تنها بازاری که توانست به طور اسمی بازدهی خود را مثبت نگاه دارد، بازار دارایی‌های بدون ریسک بود و سرمایه‌گذاران در این بازار، برندگان اصلی معاملات یک ماه گذشته بوده‌اند.
 
https://asr8.ir/vdcd.z0x2yt0zza26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین