این روزها بسیاری از پروازهای کشور با تاخیر همراه می‌شوند و صندلی‌های فرودگاه محل مناسبی برای استراحت‌های چندساعته نیست.
گفت‌وگو با مدیر «دوپال باکس» | اتاقک‌های استراحت در فرودگاه‌های ایران
به گزارش پایگاه خبری عصر هشت، در روزهای گذشته تصویری از اتاقک‌های جدید استراحت فرودگاه مهرآباد تهران در فضای مجازی منتشر شد. اتاق‌هایی شبیه به کانکس‌های کوچک که امکانات اولیه برای استراحت کوتاه مدت را فراهم کرده و توسط مجموعه «دوپال باکس» ایجاد شده‌اند.

بر اساس تصاویر منتشر شده، مسافران پروازهایی که با تاخیر مواجه می‌شوند، می‌توانند با پرداخت 50 هزار تومان برای یک ساعت، 100 هزار تومان برای دو ساعت، 140 هزار تومان برای سه ساعت، 270 هزار تومان برای شش ساعت و 550 هزار تومان برای 12 ساعت از این اتاق‌های استراحت استفاده کنند. قیمت‌هایی که بنا به گفته‌ی مدیر دوپال باکس، تنها برای افتتاحیه است.

رها آخوندان، مدیر شرکت دوپال در گفت‌وگو با خبرنگار عصر هشت، دراین‌باره گفت: در اتاق‌های استراحت طراحی شده این شرکت که با نام دوپال باکس عرضه می‌شود، طراحی فضا به شکلی انجام شده تا امکانات رفاهی برای استراحت کوتاه مدت به مسافران ارائه شود.

وی افزود: تهویه هوا، نورپردازی، تخت‌خواب، کُمد برای استقرار وسایل و... ویژه یک نفر تعبیه شده است و جهت کاهش هزینه کرایه این اتاق‌ها، برای ارائه خدمات رفاهی همچون سرویس‌های بهداشتی از سرویس‌های خدماتی فرودگاه استفاده خواهد شد.

استقرار دوپال باکس در فرودگاه مهرآباد

مدیر شرکت دوپال با اشاره به حمایت‌های ابراهیم مرادی، مدیر فرودگاه و غلامرضا فراهانی، معاون تسهیلات فرودگاه مهرآباد برای استقرار 5 عدد از اتاق‌های دوپال باکس در فرودگاه مهرآباد، اظهار کرد: نوع طراحی اتاق‌های دوپال باکس، نه‌تنها در ایران، بلکه در خاورمیانه هم برای اولین‌بار انجام شده است و مذاکرات اولیه‌ای هم برای افزایش تعداد این اتاق‌ها انجام شده که افزایش آن‌ها به میزان فضایی که فرودگاه مهرآباد در اختیار ما قرار خواهد داد، بستگی دارد.

وی با تأکید بر اینکه کمتر از 10 روز از راه‌اندازی اتاق‌های استراحت دوپال باکس در فرودگاه مهرآباد گذشته و هنوز به طور رسمی به بهره‌برداری نرسیده است، اظهار کرد: برای استفاده از خدمات دوپال باکس هزینه‌ای در حدود 50 هزار تومان در ازای هر ساعت در نظر گرفته شده که با افزایش زمان استفاده مسافران، این هزینه به طور نسبی افزایش پیدا می‌کند.

آخوندان خاطرنشان کرد: هزینه فعلی که برای هر ساعت استفاده از دوپال باکس در نظر گرفته شده به مناسبت افتتاحیه آن است و به‌طور حتم هزینه آن در آینده افزایش خواهد یافت.  

تلاش برای ساخت دوپال باکس با قیمت مناسب  

مدیر شرکت دوپال با بیان اینکه سرمایه‌گذاری ساخت این اتاق‌های استراحت توسط شرکت دوپال به صورت کاملاً خصوصی انجام شده است، بیان کرد: این پروژه به‌صورت آزمایشی توسط شرکت دوپال در فرودگاه مهرآباد انجام شده و در حال گذراندن تحقیقات بازار آن هستیم تا پس از اینکه تحقیقات لازم انجام شد، درباره همکاری با سرمایه‌گذاران احتمالی، تصمیم‌گیری کنیم.

وی درباره تأثیر تورم در هزینه تمام شده ساخت دوپال باکس، گفت: دوپال باکس‌هایی که در فرودگاه مهرآباد قرار داده شده در سال گذشته با هزینه تقریبی 200 میلیون تومان تهیه شده و از جنس فایبرگلاس است؛ البته با توجه به افزایش نرخ تورم، هزینه تولید این اتاق‌ها در حال حاضر افزایش یافته است و در تلاش برای تأمین مواد اولیه و ساخت دوپال باکس با قیمت مناسب‌تر هستیم.
 
مشتریان داخلی دوپال باکس

آخوندان با اشاره به اینکه پیاده‌سازی این اتاق‌های استراحت باعث جلب توجه برخی فرودگاه‌های داخلی شده است، بیان کرد: هم‌اکنون در حال مذاکره با فرودگاه‌های تبریز و اهواز هم هستیم تا این اتاق‌ها در آن‌جا هم مستقر شوند؛ چنانچه این گفت‌وگوها با موفقیت پیش رود، دوپال باکس طی ماه آینده در فرودگاه تبریز و اهواز هم نصب خواهد شد.
 
محل استراحت در فرودگاه‌های سایر کشورها

مدیر شرکت دوپال با اشاره به بکارگیری اتاق‌های استراحت در سایر فرودگاه‌های دنیا، تصریح کرد: زمانی که پروازها با تاخیر همراه می‌شود، استراحت مسافران با اختلال روبرو شده و صندلی‌های فرودگاهی به‌طور حتم محل مناسبی برای گذراندن این اوقات نیست؛ و برای مسافرانی که قصد عزیمت به محل کار و جلسه در مقصد سفر خود را دارند، مشکلات روحی و جسمی جدی به بار می‌آورد. استفاده از این اتاق‌های استراحت می‌تواند منجر به گذراندن اوقاتی مناسب برای رفع خستگی‌های مسافران شود.  

وی افزود: به‌طور معمول این اتاق‌ها به شکل کپسول‌های استراحت در فرودگاه‌های‌ مطرح کشورها طراحی شدند و به دلیل اینکه ورودی کپسول‌ها با یک پرده پوشش داده شده است، دارای بخش پذیرش هستند تا بتوانند استفاده از این فضاها را مدیریت کنند.

وی بیان کرد: در فرودگاه‌هایی که این خدمت ارائه داده می‌شود، خدمات رفاهی دیگری همچون سرویس‌های بهداشتی و استحمام نیز به صورت مشترک عرضه می‌شود که هزینه آن جداگانه دریافت می‌شود.

مدیر شرکت دوپال افزود: به‌طور مثال در فرودگاه استانبول، علاوه بر اینکه امکان استفاده بیش از 2 ساعت از کپسول‌های استراحت وجود ندارد، هزینه استفاده از خدمات مختلف در کنار هزینه‌ مالیاتی که از مسافران دریافت می‌شود، بیش از 20 یورو برای هر ساعت است که در مقایسه با آن هزینه تقریبی 50 هزار تومانی در ازای هر ساعت استفاده از دوپال باکس در فرودگاه مهرآباد، بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های اجتماعی همچون حریم خصوصی در جامعه ایرانی، بیان کرد: در اتاق‌های استراحتی که توسط شرکت دوپال طراحی شده، تغییراتی در مقایسه با نمونه‌های خارجی اعمال شده است و این اتاق‌ها،‌ دارای در ورودی و خروجی هستند تا علاوه بر برآورده شدن ویژگی یاد شده، امنیت کامل مسافران را نیز فراهم کند.
 
اتاق‌هایی ویژه یک نفر

آخوندان درباره نحوه استفاده از دوپال باکس در فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: این اتاق‌ها ویژه استفاده یک نفر بوده و بیشتر از آن امکان ورود و استفاده را ندارند و مسافران پس از پرداخت هزینه از درگاه تعبیه شده در قسمت ورودی اتاق، امکان ورود و استفاده از اتاق را خواهند داشت.
  
صادرات دوپال باکس

مدیر شرکت دوپال با بیان اینکه کیفیت اتاق‌های استراحت دوپال باکس باعث جلب توجه برخی فرودگاه‌های کشورهای خارجی شده، گفت: در برخی از کشور‌های منطقه همچون فرودگاه شهر بغداد، درخواست ساخت و استقرار دوپال باکس‌ داده شده و در حال مذاکره با آن‌ها هستیم.
https://asr8.ir/vdcd.z0f2yt09ka26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

نظرات شما
فرساد ایمانی
باید دیوارهای آن در برابر صدا مقاوم باشد که فرد بتواند بدون سر و صدا بخوابد!
دانیال
اصلا نظافت رعایت نمیشه و داخل آن بسیار بوی بدی میداد موقعی که استفاده کردم
آخرین عناوین