شبیه‌ساز احیای قلبی و ریوی مبتنی بر هوش مصنوعی توسط شرکت دانش‌بنیان واقعیت ترکیبی ارس، رونمایی شد.
تولید شبیه‌ساز احیای قلبی و ریوی مبتنی بر هوش مصنوعی توسط «واقعیت ترکیبی ارس»
به گزارش پایگاه خبری عصر هشت، شرکت دانش‌بنیان واقعیت ترکیبی ارس در سال 1399 با رویکرد تولید شبیه‌ساز پیشرفته پزشکی و صنعتی با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی تاسیس شد و از سال 1400 اولین نمونه محصول «شبیه‌ساز احیای پایه» را ارائه داد تا در اواخر سال 1401 نمونه تجاری‌‌سازی شده این محصول را به عنوان «شبیه‌ساز احیای قلبی و ریوی» به حوزه پزشکی و صنعت برق عرضه کند.

هادی ارجمند، قائم مقام مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان واقعیت ترکیبی ارس در گفت‌وگو با عصر هشت، با بیان این که «دستگاه شبیه‌ساز احیای قلبی برای ارزیابی عملکرد و آموزش موثر احیاگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم‌اکنون در 15 دانشگاه علوم پزشکی کشور و شرکت توزیع برق شهر تبریز در حال استفاده است» اظهار کرد: اگر افرادی که دچار سانحه‌ای همچون برق گرفتکی می‌شوند در مدت زمان 5 دقیقه ابتدایی بروز سانحه، اقدام موثری برای احیا آنان صورت نگیرد، دچار مرگ مغزی می‌شوند.

وی ادامه داد: اکثر افرادی که به این دلیل دچار مرگ مغزی می‌شوند، پس از چند ماه مداوای پزشکی، فقط زندگی نباتی خواهند داشت و در بیشتر مواقع، بیمار فوت می‌شود.

ارجمند تصریح کرد: حتی در مرحله احیای پیش بیمارستانی از هر 20 نفری که دچار ایست قلبی ناشی از برق گرفتگی می‌شوند، تنها یک نفر احیا شده و متأسفانه مابقی افراد فوت می‌کنند؛ بنابراین انجام عملیات‌ فوری احیا در 5 دقیقه ابتدای حادثه برای احیا افراد اهمیت بالایی دارد.

کمک تکنولوژی برای نجات جان انسان‌ها

ارجمند درباره دستگاه تولید شده توسط این شرکت اظهار کرد: با شبیه‌سازی فرد حادثه دیده در شرایط مختلف، این دستگاه به توانمندسازی فرد احیاکننده کمک می‌کند.

وی افزود: تکنولوژی تولید شده توسط این شرکت دانش‌بنیان، می‌تواند میزان تنفس بیمار را اندازه‌گیری و اعلام کند و از طرفی به کمک هوش مصنوعی، مهارت فرد احیا کننده را مورد سنجش قرار داده و او را در 32 حالت متفاوت قرار دهد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان واقعیت ترکیبی ارس با اشاره به اینکه کشورهای اسپانیا و انگلستان دستگاه مشابهی را تولید کرده‌اند اما قابل رقابت با این محصول نیست، تصریح کرد: نمونه خارجی تنها فرآیند احیا را به صورت مجازی و بدون لمس و ارتباط با مانکن آموزش می‌دهد و میزان مهارت فرد احیا کننده را هم ارزیابی نمی‌کند.
 
محصولی با قابلیت‌های روز دنیا

این فناور با اشاره به اینکه ارائه بازخوردهای مختلف از عملکرد فرد امدادگر از ویژگی‌های بارز این دستگاه است، تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی‌های  VR، AR، رباتیک، هوش مصنوعی و پردازش تصویر، منجر به تولید محصولی شده است که می‌تواند فرد امدادگر را با وضعیت‌های مختلف، بیماران متفاوت و اختلالات احتمالی قرار دهد تا میزان آمادگی وی را سنجیده و او را برای عملکرد بهتر در موقعیت‌های مشابه، آماده کند.

وی افزود: در نمونه‌های خارجی با استفاده از عینک AR ارتباط فرد با دنیای واقعی قطع می‌شود اما در این محصول با استفاده از مانکن و پردازش تصویری همه پارامترها حتی میزان فشار انگشت‌ها و کف دست‌ها به طور دقیق اندازه‌گیری می‌شود و در نهایت به عنوان گزارش عملکرد امدادگر، ارائه می‌دهد.    

موفقیت در المپیاد فوریت‌های اورژانس

ارجمند با اعلام اینکه این دستگاه در المپیاد فوریت‌های اورژانس کشور مورد آزمایش قرار گرفته و بازخوردهای خوبی برای نجات افراد دریافت کرده است، اظهار کرد: این تکنولوژی به صورت بالینی در این رویداد مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی افزود: گروه اول به صورت سنتی و گروه دوم با استفاه از این تکنولوژی اقدام به احیا کردند که طبق نتایج به دست آمده گروه دوم تا 99 درصد عملکرد بهتری نسبت به گروهی داشتند که به صورت سنتی در این آزمون شرکت کرده بودند.

بیش از 3 میلیارد تومان، هزینه تولید شبیه‌ساز احیا قلبی و ریوی

ارجمند با اعلام اینکه تاکنون 3 میلیارد و 500 میلیون تومان برای تولید این محصول هزینه شده است، گفت: تأمین بخش زیادی از این هزینه‌ها توسط این شرکت دانش‌بنیان انجام شده و تنها 400 میلیون تومان از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی برای تهیه نمونه اولیه، به عنوان کمک مالی، پرداخت شده است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان واقعیت ترکیبی ارس در مورد قیمت این دستگاه گفت: با توجه به نیازهای متفاوتی که هر یک از گروه مخاطبان خواهند داشت، امکانات مورد استفاده در این محصول قابل تغییر و در حدود 300 تا 900 میلیون تومان قابل عرضه است. البته این محصول دارای طرح حمایت ایران ساخت است و برای خرید آن کمک مالی بلاعوض، پرداخت خواهد شد.

صادرات، از خاورمیانه تا خاوردور

ارجمند در مورد بازاریابی و صادرات این محصول گفت: با کشورهای عراق و اندونزی تفاهم‌نامه اولیه منعقد شده و محصول در حال ارزیابی است. همچنین در تلاش برای ورود به بازار کشور کانادا هم هستیم.

تخصص‌های مختلف در کنار هم برای تولید ایرانی

قائم مقام مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان واقعیت ترکیبی ارس در مورد متخصصانی که با استفاه از توان داخلی این محصول را تولید کردند، گفت: تیم تولید کننده این محصول شامل متخصصان فنی، برنامه‌نویس، رباتیک، مهندسی پزشکی، انیمیشن، هوش مصنوعی، پردازش تصویر، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است.

وی افزود: در کنار این تیم متخصص مشاورانی از حوزه پزشکی و برق هم حضور داشتند.
https://asr8.ir/vdcj.ievfuqe8ysfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین