چگونه از کسب و کار خود در برابر کویید ۱۹ مراقبت کنیم؟

اگر کسب‌و کاری اقدامات حیاتی را در لیست امور خود قرار دهد، نه‌تنها از آن در دوران کرونا مراقبت می کند؛ بلکه حتی می توانید از این شرایط به نفع خود نیز استفاد کند

شاید شما هم کسب و کاری دارید که هنوز نتوانسته اید از آن در برابر این ویروس محافظت کنید یا قصد دارید کسب و کار تازه ای راه اندازی کنید و از بابت تأثیرات احتمالی این ویروس بر موفقیت خود نگران هستید. در این صورت باید بدانید که اگر یک سری اقدامات حیاتی را در لیست امور خود قرار دهید، نه تنها از کسب و کارتان در دوران کرونا مراقبت می کنید؛ بلکه حتی می توانید از این شرایط به نفع خود نیز استفاده کنید. در این مطلب از ژاکت همراه ما باشید تا ۶ مورد از اقدامات لازم برای مراقبت از کسب و کار در برابر کویید ۱۹ را با هم بررسی کنیم.

۶راهکار برای محافظت از کسب‌و کار در دوران کرونا

روزهای اول شروع همه گیری ویروس کرونا، کسب و کارها و به خصوص مشاغل کوچک با افت شدید ترافیک مواجه شدند.

شاید دلیل این اتفاق این بود که هنوز عموم مردم نتوانسته بودند خود را با شرایط جدید وفق دهند. اما با گذشت زمان هم مردم و هم کسب و کارهای کنترل بیشتری بر شرایط پیدا کردند و توانستند سکان دار کشتی موفقیت در کرونا باشند.

در ادامه ۶ راهکار را با هم می بینیم که کسب و کارهای موفق توانسته اند به کمک آنها از این گذرگاه سخت، به راحتی عبور کنند.

۱- سلامتی و ایمنی را در اولویت قرار دهید

اولین نکته ای که باید برای مراقبت از کسب و کار در دوران کرونا مد نظر قرار دهید، سلامتی خود با رعایت پروتکل های لازم است. بنابراین سفرهای خود را (هر چند کوتاه) محدود کنید. همچنین از ابزارهای ارتباطی و همکاری موجود نهایت استفاده را ببرید.

علاوه بر این اگر تنها نیستید و همکارانی دارید، آنها را دورکار کنید. اما اگر امکان دورکاری را ندارید، تمامی پروتکل های ایمنی در برابر کرونا را بدون سهل انگاری رعایت کنید. این شامل فاصله گذاری اجتماعی، تقسیم شیفت ها و ضد عفونی کردن های مکرر است.

علاوه بر این سلامتی گنج با ارزشی است که با هیچ چیز قابل جایگزینی نیست، فراموش نکنید که اگر هر یک از اعضای تیم درگیر بیماری شوند، برنامه ریزی ها و ترتیب کارها با اختلال مواجه خواهد شد. البته برای جلوگیری از این اتفاق، علاوه بر تلاش برای رعایت پروتکل ها، روش دیگری هم دارید که در ادامه می بینیم.

۲- برای مشکلات آماده باشید تا سپری برای کسب و کار در دوران کرونا بسازید

هر چند که با برنامه ریزی های فکر شده می توانید از وقوع مشکلات احتمالی پیشگیری کنید؛ اما این یک واقعیت است که شرایط در زمان کرونا، چندان قابل پیشبینی نیست.

بنابراین بهتر است ضمن تلاش برای جلوگیری از آسیب دیدن کسب و کار، خود را برای مشکلات احتمالی آماده کنید. با این کار حتی اگر یک یا چند مورد از این مشکلات اتفاق بیفتند،

ضربه بزرگی به کسب و کار وارد نخواهد شد. برای این کار اول از همه بازه های زمانی مختلف را در در نظر بگیرید؛ برای مثال سه ماه، شش ماه و یک سال. سپس برای هر یک از مشکلات احتمالی راه حلی را در نظر بگیرید.

برای مثال یکی از مهم ترین چالش هایی که در درگیری کسب و کارها با کرونا ممکن است اتفاق بیفتد، بیمار شدن یکی از اعضای تیم است. در این صورت برنامه ها تا حد زیادی جا به جا می شوند.

برای جلوگیری از بروز مشکل جدی، سعی کنید از همین حالا جایگزین ها مناسب را برای افراد مختلف گروه شناسایی کنید. این جایگزین ها می توانند برای مثال فریلنسرهایی باشند که همان تخصص را دارند.

مشکل دیگری که ممکن درگیر آن شوید، تعطیلی عمومی است. در این صورت ناچار به دورکاری خواهید شد. پس چنانچه هنوز به جامعه دورکاران نپیوسته اید، از الآن خود را برای دورکاری اجباری آماده کنید.

۳- اطلاع رسانی سریع و دقیق داشته باشید

همانطور که بالاتر اشاره کردیم و خودتان هم قطعاً می دانید، در روزهای درگیر با کرونا، حتی برنامه هفته بعد هم دقیقاً مشخص نیست!

برای مثال شاید از هفته بعد ناچار به دوکاری شوید، روزها و ساعات کاری خود را تغییر دهید، سیاست های بازاریابی خود را عوض کنید و … . در این صورت اولین کاری که باید انجام دهید این است که تمام تغییرات را فوراً به سایر ذینفعان، همکاران، مشتریان و … اطلاع دهید.

چرا که در غیر این صورت برنامه ها به هم گره خواهند خورد و این می تواند ذهنیت نامناسبی از شما در ذهن دیگران ایجاد کند.

بنابراین تمام کانال های ارتباطی خود را با همه افرادی که به نوعی با کسب و کارتان در ارتبط هستند، مشخص کنید. سپس به محض این که تغییری در برنامه ها ایجاد شد، آنها را در جریان قرار دهید.

به عنوان مثال ممکن است روند کاری اداره پست در چند روز مشخص کُند شود. در این صورت بسته های ارسالی دیرتر به دست مشتریان خواهند رسید. در چنین شرایطی باید فوراً مشتری را از طریق ایمیل، پیامک و … از شرایط جدید آگاه کنید.

 

۴- برای محافظت قدرتمند از کسب و کار در دوران کرونا امور مالی را ارزیابی و پیشبینی کنید

در حالت عادی و در زمانی که خبری از ویروس کرونا نبود هم کسب و کارها باید برنامه ای جدی و بلند مدت برای امور مالی خود تدوین می کردند.

اما طبیعتاً در حال حاضر اهمیت این امر دو چندان شده است. چرا که در واقع ریسک هر تصمیمی بیشتر شده و از طرفی ممکن است با وارد شدن یک پیک جدید از کرونا، همه چیز تغییر کند. به همین دلیل هم یکی از بزرگ ترین چالش هایی که احتمال رویایی با آن در دوران کرونا وجود دارد، ورشکستگی است.

اما نگران نباشید! اگر سعی کنید در امور مالی محتاطانه تر و با برنامه ریزی دقیق تر قدم بردارید، از این خان هم به سلامت عبور خواهید کرد.

برای محافظت قدرتمند از کسب و کار در دوران کرونا و جلوگیری از رویایی با آسیب مالی جدی، باید به طور مرتب امور مالی خود را ارزیابی کنید. همینطور سعی کنید تا جای ممکن خرج های غیرضروری را حذف کنید.

مهم تر از همه این که خود را برای مواجه شدن با فروش بسیار کم آماده کنید. برای این کار درصد قابل قبولی از بودجه خود را پس انداز کنید. همینطور وام هایی که شرایط دریافت آن را دارید را شناسایی کنید.

۵- خدمات آنلاین بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهید

فاصله گذاری اجتماعی و ماندن در خانه از پایه ای ترین پروتکل هایی است که برای مقابله با کرونا پیشنهاد می شوند. به همین دلیل هم تعداد خریدهای آنلاین کاربران بسیار بیشتر از گذشته شده است. به طوری که احتمالاً بسیاری از افرادی که پیش از این چندان علاقه ای به خرید آنلاین نداشتند، به این روش خرید روی آورده اند.

پس بدون شک اگر می خواهید از کسب و کار در دوران کرونا محافظت کنید، باید بتوانید کاربران را در این ایام راضی نگه دارید و خدمان آنلاین بهتری را ارائه دهید. در این صورت می توانید رضایت آن دسته از کاربرانی را که سختگیرتر هستند هم جلب کنید.

به عنوان مثال اگر فقط وب سایت دارید، کانال های فروشگاه خود را گسترش دهید و در اینستاگرام نیز صفحه اختصاصی خود را افتتاح کنید. از این صفحه هم می توانید برای اطلاع رسانی و تبلیغات برای کسب و کار خود استفاده کنید و هم برای فروش محصولات.

راهکار بعدی این است که محصولات را کاملاً واضح و شفاف معرفی کنید تا کاربران ریسک کمتری در خرید خود داشته باشند. برای این منظور باید تصاویری واقعی محصولات را از همه ابعاد در صفحه محصول منتشر کنید.

همینطور تمام جزئیات محصول را به دقت یاداشت کنید. به علاوه بهتر است در یک ویدئو نیز محصول و نحوه استفاده از آن را را نمایش دهید.

۶- مشتریان را تشویق کنید

یکی از دلایل افت فروش در ایام کرونا شاید بی انگیزگی مشتریان یا محدودیت بودجه آنها باشد. بنابراین می توانید با روش های مختلف به آنها انگیزه یا فرصتی ویژه برای خرید بدهید.

به عنوان مثال می توانید محصولات بیشتری را در فروش فوق العاده قرار دهید. همینطور می توانید کد تخفیف هایی را برای مشتریان قبلی خود در نظر بگیرید تا آنها را برای خرید مجدد، ترغیب کنید.

در پایان

با کمک گرفتن از ۶ روشی که در این مطلب بررسی کردیم، می توانید برای کسب و کار خود سپری آهنین در مقابل کرونا بسازید. اما چرا فقط به همین قانع باشید؟ با شروع همه گیری ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی، رشدی فزاینده به نسبت قبل داشتند.

همینطور بسیاری از استارت آپ ها نیز توانستند فعالیت خود را به طور جدی شروع کرده و جای خود را میان کاربران محکم کنند. پس شما هم می توانید از این مشکل جهانی به عنوان یک سکوی پرتاب استفاده کنید.

یکی از راهکارهایی که می تواند به پیشرفت چند برابری یک کسب و کار در ایام کرونا کمک کند، شناخت نیازهای جدید کاربران است. می توانید به راحتی از آنها نظرسنجی کنید و بپرسید که در این دوران چه نوع خدماتی می تواند نیازهای آنها را بهتر تأمین کند.

همچنین می تواند در صورت امکان شروع به عرضه کالاهایی کنید که مختص این روزها هستند؛ مثل ماسک، محلول ضد عفونی کننده و … . یا حتی بخش بلاگ یا خبرنامه سایت خود را فعال کنید و خبرها و محتواهای روز مرتبط با کرونا را منتشر کنید.

کافیست کمی در فضای وب جست و جو کنید، تا ببینید که کلمه کلیدی های مرتبط با کرونا در حال حاضر از چه محبوبیتی در سرتاسر دنیا برخودار اند!

با این روش ها می توانید سرمایه قابل قبولی را برای ادامه راه به دست آورید. مهم تر از آن این که کسب و کار خود را از این طریق به کاربران معرفی می کنید.

با این کار بعد از پایان یافتن روزهای کرونایی، احتمالاً باز هم یکی از انتخاب های اول مشتریان قبلی خود خواهید بود.

 

منبع: ویرگول

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *