رفتار کاربران در سطح وب و اهمیت آگاهی از آن برای مارکترها

با پیاده‌سازی کانال‌های دیجیتال مارکتینگ، عملکرد اعضای تیم به خوبی قابل بررسی است و همین مورد باعث به وجود آمدن چالش‌های جذابی برای افراد حاضر در این حوزه است.

ضرورت شناخت و دسته بندی کاربران

بررسی و شناخت مسیر سفر کاربر از تبلیغات به وب‌سایت شما باعث درک بهتر کاربران می‌شود و شما می‌توانید با اصلاح یا حذف تبلیغات، هزینه کمتر و سود بیشتری نصیب سازمان خود کنید.

اما موارد فوق همه هدف یک دیجیتال مارکتر نیست و می‌بایست بعد از بهینه‌سازی به سراغ ارائه هرچه بیشتر ارزش و حس خوب به مخاطب برویم. بطور مثال، با شناخت جنیست و محدوده سنی کاربران می‌توان با لحن نزدیک به مخاطب یک محصول فرهنگی در زمان مناسب ارائه کرد و نسبت به دانش‌افزایی فرد و جامعه قدم برداشت.

سال ۱۳۹۸ وقتی برای یک مجموعه پوشاک قصد اجرای تبلیغات آنلاین داشتیم در فضای سایت‌ها، اینستاگرام و گوگل با هدف قرار دادن دسته‌بندی خانم‌هایی که به پوشاک سنتی و ایرانی علاقه داشتند، تعداد بی‌نظیری از مخاطبین به کسب و کار ما هدایت شدند و نقطه عطف این کمپین نه فقط فروش بلکه پیام‌های مثبت مخاطبان و افراد نخبه فرهنگی و اجتماعی جامعه بود. اگر این کمپین در لحن و محل ارائه تبلیغات بصورت هدفمند اجرا نمی‌شد قطعا به این نتایج نمی‌رسید.

بنابراین هدف ما از شناخت مشتری تنها جلوگیری از اتلاف هزینه‌ها نیست و در پله بالاتری از آن در جهت تاثیرگذاری صحیح در ذهن مخاطب قدم برمی‌داریم.

چه زمانی نسبت به شناخت رفتار مخاطب اقدام کنیم؟

اشتباهی که بسیاری از کسب و کارها برای شناخت مخاطب انجام می‌دهند این است که تنها در شروع پروژه نسبت به بررسی رفتار مخاطب اقدام می‌کنند درصورتی که شما در تمامی مراحل قبل، حین و پایان یک پروژه یا کمپین می‌بایست نسبت به شناخت رفتار مخاطب و جایگاه برندتان در ذهن مخاطب تحقیقات خود را به روش‌های مختلف پیگیری کنید.

روش‌ها و ابزارهای بررسی رفتار کاربران در سطح وب

استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های ایرانی از ابزارهای گوناگونی برای شناخت و دسته‌بندی رفتار کاربران استفاده می‌کنند.

از ابزارهای پرطرفدار تحلیل رفتار کاربر در ایران میتوان به گوگل آنالیتیکس و هات‌جر برای وب‌سایت و فایربیس برای اپلیکیشن اشاره کرد، همچنین شما می‌توانید از ابزار گوگل فرم برای اجرای نظرسنجی آنلاین و از ابزار گوگل دیتا استودیو برای تصویرسازی گزارشات استفاده کنید.

در کنار این ابزارها، تحلیل کیفی و مصاحبه تلفنی یا آنلاین با مشتریان برای شناخت دقیق‌تر و دریافت نظرات بسیار راه‌گشاست.

یکی از نقاط ضعف صنعت تبلیغات در ایران تا بحال نبود دسته‌بندی‌های دقیق و متنوع کاربران در سطح وب بوده اما امروزه، ارائه سرویس‌های ریتارگتینگ، تبلیغات بنری موضوعی و دسته بندی های ترکیبی گسترده حین ایجاد تبلیغات در پلتفرم‌هایی مانند یکتانت به رشد و بلوغ این صنعت کمک شایانی کرده است.

سخن پایانی

به عنوان یک دیجیتال مارکتر با تمام وجود به این نتیجه رسیده‌ام که هرگونه فعالیت واحد مارکتینگ بدون شناخت دقیق مخاطب و دسته‌بندی آن صرفاً اتلاف هزینه و وقت سازمان است.

گزارش سالانه یکتانت به عنوان یک مرجع اطلاعاتی دقیق می‌تواند در کنار آمار داخلی شرکت ها و اهدافشان، باعث بهینه‌سازی و هدایت صحیح اقدامات واحد مارکتینگ شود.

 

شراگیم مرادی

متخصص دیجیتال مارکتینگ

 

منبع:.yektanet.com

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *