سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰

تولید محتوا یا برده‌داری مدرن؟!

تجربه سه ساله کار تولید محتوا

یک راه آسان تر برای کسب درآمد این است که از استعداد نویسندگیتان و یا اصلاً بهتر بگویم از علاقه‌تان به نویسندگی کسب درآمد کنید و آن هم تولید محتواست.

فکر می کنم تاکنون هر کسی که نویسنده خوبی بوده و قلم خوبی هم داشته است، شاید یک روز به این فکر کرده که از این استعدادش درآمد کسب کند. میدانم نویسندگی یک هنره و اتفاقا به نظر من هنر بسیار ارزشمندی است اما خب زندگی هم خرج دارد…!

یکی از راه های کسب درآمد از نویسندگی کتاب چاپ کردن است. اما یک راه آسان‌تر هم هست که این همه وارد پروسه نشر و انتشار و این موارد نشوید و باز هم بتوانید از استعداد نویسندگی‌تان و یا اصلاً بهتر بگویم از علاقه‌تان به نویسندگی کسب درآمد کنید و آن هم تولید محتواست.

تولید محتوا شکل‌های مختلفی دارد. تولید محتوا میتواند یک پادکست باشد؛ میتواند یک ویدئو باشد؛ میتواند یک کاریکاتور باشد و یا … اما در این یادداشت بیشتر میخواهم در مورد شکل رایج‌تر آن صحبت کنم. یعنی تولید محتوای متنی.

درصد بالایی از آگهی‌های استخدامی و یا پروژه‌هایی که لیبل «تولید محتوا» خورده‌اند، در مورد تولید محتوای متنی هستند. فرض کنید شما به هر دلیلی میخواهید یک سایت بالا بیاورید و محصول یا خدماتی ارائه بدهید. مثلا فروشگاه اینترنتی دارید یا یک کسب و کار دارید. برای اینکه توسط موتورهای جستجوگر شناخته بشوید و بتوانید بازدیدکننده دریافت کنید، نیاز به متن دارید. برای همین تعداد بالایی از آگهی‌های استخدام در مورد تولید محتوای متنی است.

گذشته از همه موارد میخواهم در مورد این حرف بزنم که چرا تولید محتوا کم کم دار به شکلی از برده‌داری مدرن تبدیل میشود و اینکه به عنوان یک تولید کننده محتوا چه کار کنیم که تبدیل به یک برده نشویم.

برده داری سنتی چیست؟ برده داری مدرن چیست؟
وقتی صحبت از برده‌داری میشود، اولین تصویری که در ذهنمان شکل میگیرد، احتمالاً تصویر بردگان مصری است که مشغول ساخت اهرام مصر هستند.

به این بردگان غذا، لباس، خدمات درمانی تعلق نمی‌گرفت و در کل از حقوق یک انسان عادی محروم بوده‌اند. همچنین در اجتماع به رسمیت شناخته نمی‌شدند.

آیا در تولید محتوا هم چنین چیزی داریم؟

به نظرم باید به تعریف جدیدی از برده‌داری مدرن برسیم. این کلمه ممکن است توسط فیلسوفان، جامعه شناسان و روانشناسان تعریف دقیق‌تر و بهتری داشته باشد اما اینجا و در این یادداشت، شیما صداقت، تعریف خودم از برده داری مدرن را میگویم تا به شما بگویم چرا کار تولید محتوا در ذهن من شبیه برده داری است!

مهم ترین ویژگی ها و حقوق یک نویسنده به نظر من میتواند در این چند مورد خلاصه بشود:

۱-فکر کردن
۲-خلاقیت به خرج دادن
۳-سَبک داشتن
۴-مالکیت محتوای تولیدی

به درآمد اشاره نکردم چون هزاران نفر بدون درآمد در سایتهایی مانند ویرگول تولید محتوا می‌کنند و احتمالاً به دنبال کسب چیزهای ارزشمند دیگری هستند.

در شغل تولید محتوا این حقوق ساده (یعنی فکر کردن، خلاقیت به خرج دادن، سبک داشتن و حتی مالکیت محتوای تولید شده) را از شما می‌گیرند!؟

در کار تولید محتوا به شما می گویند چه عنوانی را برای نوشته خود انتخاب کنید.

در کار تولید محتوا به شما می گویند متن‌تان باید چند کلمه باشد.

در کار تولید محتوا به شما می گویند از چه کلماتی و چند بار در متنتان استفاده کنید.

در کار تولید محتوا به شما می گویند که از چه سبکی برای متن خود استفاده کنید.

در کار تولید محتوا به شما می گویند روزانه چند کلمه و ماهیانه حداقل چند کلمه باید تولید کرده باشید.

و در آخر پس از انتشار محتوا شما هیچ اسمی از خودتان در هیچ جا نخواهید دید، چون به ازای هر کلمه ای که تولید کرده اید به شما پول پرداخت شده است.

محتوایی که شما تولید کرده اید حالا به شرکت، تیم یا یک سازمان دیگر تعلق دارد.

و این از نظر من یک نوع از برده داری مدرن است. لازم نیست فکر کنید، لازم نیست از قدرت خلاقیت خود استفاده کنید. “فقط همان‌طور بنویس که من بهت میگم!”

در همین نقطه، شما از یک نویسنده که هنرمند محسوب میشود به یک تولید کننده محتوا که به نظر من یک برده در نظام بازاریابی دیجیتال است تبدیل میشوید.

در یک مصاحبه شغلی (که اتفاقا مصاحبه بسیار آموزنده و مفیدی برای بنده بود، هر چند استخدام نشدم) در مورد این موضوع صحبت کردم. طرف مقابل به من گفتند: من باید خودم را جای یک کارفرما بگذارم و از دید یک کارفرما هم به قضیه نگاه کنم.

یک نفر سرمایه‌گذاری کرده، کارآفرینی کرده و حالا نیاز دارد به کمک کلمات دیده بشود. برای همین در قبال پول تلاش می کند از کلماتی که من به عنوان یک تولید کننده محتوا نوشته‌ام استفاده کند.

تا حدی برایم قابل درک است.

بالاخره سود بیشتر در صفحه اول گوگل خلاصه میشود اما… آیا بهبود سئوی سایت در این بایدها و نبایدهای سختگیرانه است؟

آیا برای رسیدن به صفحه اول گوگل نمیتوان خلاقیتی به خرج داد و موفق شد؟

و من مطمئنم برای بسیاری از مطالبی که توسط کاربران ویرگول که بدون هیچ درآمد و دانشی در مورد سئو مطلب می نویسند این اتفاق افتاده است.


با این همه حرف به کجا میخواهم برسم؟

آیا این کار شدنی است؟

خودِ من کار تولید محتوا را از یک سایت زرد شروع کردم و به ازای هر کلمه مبلغ ۱۵ تومان می گرفتم. یعنی با تولید هزار کلمه ۱۵ هزار تومان نصیب من می‌شد. آن هم نه در دهه ۷۰ و ۸۰، بلکه همین دو سه سال پیش. سایتی که برایش مینوشتم بسیار زرد و سطح پایین بود.

اما برای دو ماه گذشته در جایی شروع به کار کردم که از این حالت برده‌داری خارج شده و تبدیل به یک مدیر محتوا شدم.

هر چند به دلایلی تصمیم به خارج شدن از این تیم بسیار خوب گرفتم اما میتوانم بگویم بهترین تجربه تولید محتوا را در این تیم داشته‌ام.

اگر در ابتدای کار تولید محتوا هستید یا علاقه‌مندید وارد این کار شوید یا اصلا چند سالی است مثل یک برده مشغول تولید کلمه هستید، بهتر است به فکر باشید که از این حالت خارج شوید و شما هم مدیر و صاحب محتوای خود باشید، نه فقط تولید کننده آن.

برای این کار بهتر است چند مهارت را یاد بگیرید.

مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر محتوا:

۱-توانایی تدوین استراتژی و تقویم محتوایی
۲-تحقیقات کلمات کلیدی
۳-بازاریابی محتوا
۴-سئو
۵-توانایی تجزیه و تحلیل آمار سایت با استفاده ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و …

همه این مهارت ها را میتوانید از به رایگان از یوتیوب و یا حتی از برخی از سایت‌های فارسی زبان یاد بگیرید. فقط کافی است کمی تنبلی را کنار بگذارید.

شیما صداقت

منبع: ویرگول

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *