استفاده از آنالیز PESTEL برای ورود به بازار جدید

آنالیز PESTEL روشی هستش که شما میتونید با استقاده از اون بازار جدیدتون رو برای محصول جدید بررسی کنید.

اگر شما هم تاجر یا تولید کننده هستین حتما پیش اومده که قصد ورود به یه بازار جدید رو داشته باشین و به این فکر بیفتین که میشه با این محصول به بازاری که هدف قرار دادین ورود کنین یا نه؟

آنالیز PESTEL روشی هستش که شما میتونید با استقاده از اون بازار جدیدتون رو برای محصول جدید بررسی کنید.

این روش از ۶ مولفه اصلی تشکیل شده که شامل:

۱: قوانین سیاسی (political)

۲: وضعیت اقتصادی (Economical)

۳:وضعیت جامعه (Social)

۴: تکنولوژی (Technological)

۵:محیط (Environmental)

۶:قوانین کسب و کار (Logical)

قوانین سیاسی

قوانین سیاسی

قوانین مالیاتی

قوانین و سیاست های صادرات و واردات

فساد دولتی

در واقع تمام تاثیراتی که دولت یا حکومت روی کسب و کار شما میزاره جزئی از این قسمت هستش.این قوانین حتما باید برای ورود یک محصول و خدمت جدید به بازار یه منظقه بررسی بشن. مثلا برای کشور مذهبی سنتی ما که داره تلاش میکنه به سمت مدرنیته حرکت کنه، هر کسب و کاری نمیتونه ورود کنه. تصور کنید یه کارخانه ساخت مشروبات الکلی بخواد به بازار تهران ورود کنه، خوب طبیعتا قوانینی که توی کشور ما وجود داره این این موضوع رو برای اون شرکت غیر ممکن میکنه.

وضعیت اقتصادی

رشد اقتصادی

نرخ تورم

نرخ بهره

درآمد مصرف کنندگان

نرخ بیکاری

وضعیت اقتصادی میتونه روی عوامل زیادی اثرگذار باشه . طبیعتا محصولی مثل بوگاتی با توجه به درآمد عامه مردم ، وضعیت دلار و تاثیرش روی معیشت مردم ، نمیتونه سهم بازار زیادی توی ایران داشته باشه . همپچین این عوامل روی قدرت خرید و مهم تر از اون قیمت گذاری شرکت ها اثرگذار هستن. وقتی در یک منطقه قدرت خرید پایینه قیمت محصولات و خدمات هم پایینه.

وضعیت جامعه

نرخ رشد جمعیت

توزیع سنی (سن افراد در مناطق)

سطح درآمدی

مشاغل ، وضعیت سلامتی و سبک زندگی

موانع فرهنگی

فاکتور های وضعیت اجتماعی بسیار مهم هستن مخصوصا برای مارکتر ها وقتی میخوان یه بخشی از یک جامعه رو تارگت کنن. نوع مشاغل اون جامعه میتونه ساعات آزاد مردم اون جامعه رو مشخص کنه. یعنی توی چه ساعاتی دسترسی بیشتری به اونها دارن. البته این فقط یه نمونه از تحلیل هایی هستش که از این موضوع میشه داشت. سبک زندگی و سن افراد علاقه مندی های اونها رو مشخص میکنه و همچنین بقیه عوامل مشخص کننده مسائل زیادی هستند.

تکنولوژی

مشوق های فناوری

سطح نوآوری

اتوماسیون

تحقیق و توسعه

تغییرات تکتولوژی

آگاهی مردم نسبت به تکنولوژی

قطعا نمیشه توی کشوری مثل کوبا به فکر ورود به بازار با تبلت ها و گوشی های High-Tech بود چون هنوز زیر ساخت استقاده از این گوشی ها وجود ندارد. یا به فکر تجهیزات جدید و به روز برای ماشین های سطح اول جهانی مثل بنز، بی ام و ، مازراتی و … بود چون اصلا این ماشین ها در وجود وجود ندارند.

محیط

آب و هوا

اقلیم

تغییرات اقلیمی

جبران کننده های محیط زیستی

اگر بخوایم خودمونی تر بگیم حواستون به کره زمین باشه، به خودش و تمام تغییراتی که میکنه. عوامل محیطی تاثیر زیادی روی تصیمات شرکت ها داره و تاثیر مستقیمش روی مسئولیت های اجتماعی شرکت ها هستش.

اگر بخوام یه مثال برای این موضوع بزنم ، شما توی شهر های سردسیر نمیتونید برای فروش کولر گازی سهم فروش بالایی از لوازم برودتی رو داشته باشین.

قوانین کسب و کار

قوانین تبعیضی

قوانین ضد انحصاری

قوانین استخدام

قوانین حمایت از مصرف کننده

قوانین کپی رایت

قوانین بهداشت و ایمنی

این مولفه ممکنه شباهتی با مولفه اول یعنی قوانین سیاسی داشته باشه اما در واقع این بخش در مورد جزئیات قوانبن راجع به کسب و کار هستش. اگر بخوایم یه مثال برای این مورد بزنیم شما وقتی قصد ورود به کشوری رو داشته باشین که حمایتی از قانون کپی رایت داره باید با شرایط خاصی وارد اون کشور بشین. خیلی سریع باید رشد داشته باشین در غیر این صورت ایده شما کپی میشه و حمایتی از شما نمیشه.

منبع: ویرگول

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *