نتایج بررسی نشان می دهد گوگل، فیس بوک و مایکروسافت بیشترین هزینه را در قاره اروپا برای مقابله با قوانین سختگیرانه بر علیه خود صرف می کنند.
از نظر دو موسسه لابی کنترل و Corporate Europe Observatory این تلاش ها باید سیاست گذاران اتحادیه اروپا را هشیار کند تا قوانین لابی را در این قاره به روز کرده و پیش نویسهای قوانین جدیدی را برای مقابله با انحصار طلبی شرکتهای فناوری آمریکا همچون گوگل، فیس بوک و مایکروسافت را تهیه کنند.
تا پیش از این موضوع شرکت های داروسازی، تولیدکننده سوختهای فسیلی، مالی و سازندگان مواد شیمیایی در صدر فهرست شرکتهای لابی کننده بودهاند، اما حالا شرکتهای فناوری جایگزین آنها شدهاند!؟ افزایش توان و قدرت لابی شرکتهای فناوری و صنعت دیجیتال بازتاب نقش فرآینده این شرکتها در جامعه جهانی است.
در بخش دیگری از گزارش این موسسه آمده است: این وضعیت موجب نگرانی است که پلتفرمها میتوانند از نفوذ و قدرت خود برای تضمین شنیده شدن صدایشان در برابر صداهای انتقادی و متقابل با خود استفاده کنند.
تحقیق یادشده حاکی از این است که ۶۱۲ شرکت، گروه و انجمن بیش از ۹۷میلیون یورو در سال صرف لابی کردن برای تأثیر گذاری بر سیاستهای اقتصاد دیجیتال اتحادیه اروپا می کنند. گوگل با صرف ۵٫۷۵ میلیون یورو در صدر این جدول است و فیس بوک و مایکروسافت با ۵٫۵ و ۵٫۲۵ میلیون یورو در رتبه های دوم و سوم هستند. اپل با ۳٫۵ میلیون یورو، هوآوی با ۳ میلیون یورو و آمازون با ۲٫۷۵ میلیون یورو در رتبههای بعدی جای دارند.
هدف اصلی از صرف این هزینههای سنگین ایجاد تغییراتی در قوانین جدید مصوب اتحادیه اروپا در مورد دامنه اختیارات و وظایف این شرکتها و همجنین کاهش کنترل محتوای دیجیتال در دسترس از طریق پلتفرمهای این شرکتهاست.
منبع:خبرگزاری فارس
ثبت دیدگاه