پنج شنبه ۹ تیر ۱۴۰۱
فناوری محتوای دیجیتال خبر

آخرین وضعیت اجرای سند صیانت از کودکان؛

رصد اقدام علیه کودکان در اینترنت

اقدام علیه کودکان در اینترنت - عصرهشتم

در راستای اجرای سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، اقدام علیه کودکان در اینترنت رصد می‌شود.

به گزارش استارتاپ خبری عصر هشتم، در ایران سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی خردادماه ۱۴۰۰ در راستای تبیین الزامات و طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و با هدف ساماندهی فضای مجازی کودک و ایجاد یک زیست بوم محافظت شده، به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید.

حال با گذشت یک سال از تصویب سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، نگاهی مجدد به ابعاد مختلف این سند و نحوه پیاده سازی آن طی یکسال اخیر خالی از لطف نیست.

در این سند سیاست‌های کلان و اقدامات کلان و تقسیم کار ملی دیده شده است تا هدف «فراهم‌سازی فضای مجازی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ اسلامی- ایرانی برای استفاده مناسب از فضای مجازی و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی آن» محقق شود.

در این سند بر ایجاد محیط صیانت شده و تأمین زیست بومی بر بستر شبکه ملی اطلاعات با سطح مشخص و تعریف شده از دسترسی به اطلاعات، ارتباطات و خدمات بر حسب سن، جنس و دیگر ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی خردسال، کودک و نوجوان تاکید شده است.

در بخش سیاست‌های کلان سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، علاوه بر توسعه محیط‌های صیانت شده بر بستر شبکه ملی اطلاعات ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان با محتوای متنوع و جذاب و قابلیت پاسخگویی به نیازهای ضروری ارتباطی و محتوایی آنها، بر آگاه‌سازی، هوشیار سازی و توانمندسازی اولیا و مربیان و ایفای نقش محوری خانواده در هدایت، حمایت و مراقبت کودکان تاکید شده است.

رده بندی کلیه محتوا و خدمات متناسب با سن، جنسیت و ویژگی‌های جسمی و فرهنگی و تأمین اطمینان و اعتماد و نیز تشویق ساماندهی و مشارکت محوری بخش غیر دولتی فعال در ارائه محتوا و خدمات سالم مفید و ایمن ویژه این قشر از دیگر سیاست‌های کلان این سند است.

مشاهده این مطلب پیشنهاد میشود

تشکیل کمیته راهبردی صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

تشدید مقابله قضائی و انتظامی کارآمد با بزهکاران، مجرمان و تهدید کنندگان امنیت خردسالان، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و همچنین ارتقای سواد فضای مجازی و مهارت افزایی به این قشر برای استفاده کارآمد و هدفمند از فضای مجازی و نیز مراقبت روانی و اجتماعی از آنها در برابر آسیب‌های ناشی از فضای مجازی از دیگر سیاست‌های کلان این سند به شمار می‌رود.

در نهایت نیز این سند بر ساماندهی و مشارکت محوری بخش غیر دولتی و استفاده از ظرفیت نوجوانان در تولید و توزیع خدمات و محتوای سالم با ایجاد مشوق‌های لازم و جلوگیری از انحصار، توسعه همکاری‌های بین المللی در حوزه فضای مجازی سالم و مفید و ایجاد ساز و کار فنی و قانونی سلامت محتوا برای پیشگیری از مخاطرات تاکید کرده است.
گزارش گیری از پلتفرم‌ها برای اقداماتی که علیه کودکان انجام می‌شود

وکیلیان، مسئول پیگیری اجرای سند صیانت از کودکان در فضای مجازی در مورد مسئولیت‌های مربوط به دادستانی کل کشور ذیل سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی گفت: دادستانی تلاش‌های خوبی داشته و موارد مربوط به جرایم علیه کودکان و نوجوانان را که در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان تکلیف شده بود، جز مصادیق محتوای مجرمانه احصا کرده است. از سوی دیگر دادستانی پیشنهاد عملیاتی برای ایجاد سازوکار گزارش گیری از پلتفرم‌ها برای اقداماتی که علیه کودکان انجام می‌شود را تهیه کرده است که قرار است امسال عملیاتی شود.

وی افزود: در بحث فرهنگ‌سازی و آموزش نیز منطبق بر این سند، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و نیروی انتظامی فعالیت‌های خوبی داشته اند. پلیس فتا نیز پویشی برای ترویج نیازهای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و آسیب‌هایی که ممکن است به آنها وارد شود، برگزار کرده است. از سوی دیگر وزارت فرهنگ نیز محتوا و پویش‌هایی را در این زمینه داشته است. همچنین سامانه «کدومو» با این هدف توسط سازمان تبلیغات اسلامی راه اندازی شده و خدمات دیگری نیز در این بخش ارائه می‌دهد.

به گفته وکیلیان وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما که پوشش ملی و دسترسی ملی به مخاطب دارند هنوز در حوزه فرهنگسازی در حد ملی وارد صحنه نشده اند.
وکیلیان تاکید کرد: ما سعی کرده ایم دستگاه‌ها را به هم متصل کنیم و برای این موضوع بخش خصوصی را هم پای کار بیاوریم. در بخش مشاوره و مراقبت نیز دستگاه‌های مسئول فعال شده اند و مجموع این عوامل وجود دارد اما برای اینکه یک زیست بوم و خدمت پایدار شکل گیرد باید درآمدزایی هم اتفاق بیفتد اما این بخش هنوز ضعف دارد.

وی گفت: حتی ممکن است ۶۰ درصد تکالیف مرتبط با این سند انجام شده باشد اما مصرف کننده شاید ۲۰ درصد آن را احساس کند. چرا که بخش مربوط به مؤلفه اقتصادی به آن سطح مورد نظر نرسیده است و کاربر در نقطه مصرف، آن را احساس نمی‌کند.

منبع : خبرگزاری مهر

hhh

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *