دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰
خبر

به دنبال خبرهای اخبر در مورد سایت دیوار اعلام شد:

« دیوار » در سال جاری ۴۷میلیون آگهی نامناسب را حذف کرده است

« دیوار » در سال جاری ۴۷میلیون آگهی نامناسب را حذف کرده است

دیوار اعلام کرده است: در سال جاری بیش از ۱۹۵میلیون آگهی بررسی شده و ۴۷ میلیون آگهی به دلیل رعایت نکردن قانون کشور و موازین قانونی هرگز روی دیوار منتشر نشده‌اند.

به گزارش استارتاپ خبری عصر هشتم، سایت نیازمندی های رایگان دیوار با استفاده از امکان ریپورت‌کردن آگهی، به کاربران این امکان را داده است تا آگهی‌گذارانی که با انتشار آگهی تقلبی درصدد کلاهبرداری از کاربران دیگر برآمده‌اند را به این پلتفرم گزارش کنند.

دیوار در پاسخ به خبرنگار ما می‌گوید: «در یک سال گذشته بیش از سه میلیون آگهی توسط کاربران دیگر گزارش شده و حدود ۱۸۳ هزار کاربر طبق بررسی‌های دیوار به دلیل گزارش کاربران مسدود شده‌اند.»

دیوار همچنین می‌گوید: «از آغاز امسال بیش از ۱۹۵میلیون آگهی را بررسی کرده است که از این تعداد بررسی، ۴۷ میلیون آگهی به دلیل رعایت نکردن قانون کشور و موازین قانونی دیوار، از مرحله پیش‌نمایش فراتر نرفته و هرگز روی دیوار منتشر نشده‌اند.»

همچنین بر اساس آماری که پلتفرم دیوار از عملکرد خود در سال ۱۳۹۹ منتشر کرده، از حدود ۲۶۰ میلیون بررسی انجام شده (مربوط به آگهی‌های ثبت‌شده یا ویرایش‌شده) در سال گذشته، ۵۶ میلیون بررسی به رد منجر شده است؛ یعنی چیزی حدود ۲۰ درصد از کل بررسی‌های انجام‌شده.

به گفته دیوار، ناظران این پلتفرم، بررسی گزارش‌های کاربران موضوع کلاهبرداری را به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد، در حدود ۶ ساعت انجام می‌دهد.

دیوار همچنین به موضوع احراز هویت نیز توجه داشته است. هم‌اکنون کاربران بعضی از دسته‌ها در دیوار برای انتشار آگهی نیاز به احراز هویت دارند و دیوار در حال توسعه زیرساخت‌های خود برای احراز هویت تمام کاربران آگهی‌گذار است.

دیوار همچنین از اول سال جاری، بصورت روزانه حدود ۷۰۰ حساب کاربری را به دلیل انتشار آگهی‌های دروغین که با هدف کلاهبرداری، مزاحمت و اسپم منتشر شده است، با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل رفتار کاربران شناسایی و مسدود کرده است.

 

مشاهده این مطلب میتواند مفید باشد

رسیدگی دوباره به پرونده مدیر عامل سایت دیوار به دستور رئیس قوه قضاییه 

 

این پلتفرم همچنین با مسدود کردن آی‌پی‌های کاربران مشکوک به کرال [استفاده از ربات برای استخراج شماره تلفن کاربران دیوار] کوشیده است به صورت کنشگرانه، از اقدام به فیشینگ توسط کلاهبرداران جلوگیری کند.

تغییر سرشماره‌ی دیوار در ارسال پیامک به کاربران خود با عنوان Divar یکی دیگر از اقدامات این پلتفرم در جلوگیری از موضوع فیشینگ بوده است.

دیوار پیش از این اعلام کرده بود هر پیامک دیگری که از سرشماره‌های دیگر و با ذکر نام دیوار به کاربران ارسال می‌شود، کلاهبرداری است.

دیوار چگونه بر فرآیندهای خود نظارت می‌کند؟

اما دیوار این نظارت را چگونه انجام می‌دهد؟ بر اساس گزارش سال ۱۳۹۹ دیوار، ۳۸ درصد از بررسی‌های منجر به تأیید یا رد توسط هوش مصنوعی یا همان ربات‌ها انجام شده است .

علاوه بر هوش مصنوعی، ۲۵۶ نفر در دیوار اعضای تیم بررسی آگهی را تشکیل می‌دهند و وظیفه بررسی دقیق آگهی‌های مشکوک را دارند.

بر اساس اطلاعاتی که تیم نظارت دیوار به خبرنگار ما داده است، سهم ربات ها در ۸ ماه نخست امسال در بررسی آگهی هایی که به تایید یا رد آگهی ها منجر شده ۴۱ درصد است و این رقم در مقایسه با آمار گزارش سال ۱۳۹۹ دیوار رشد ۳ درصدی داشته است.

با این وجود باز هم امکان خطا در انتشار آگهی وجود دارد، معمولا بسیاری از کاربران خاطی با کدهای مخصوص و جابجا کردن یک واژه به انتشار آگهی خود می‌پردازند. موضوعی که خود دیوار هم در گزارش سال ۱۳۹۹ به آن اشاره کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که در بررسی‌های اولیه امکان بروز ۲درصد خطا وجود دارد.

« دیوار » در پاسخ به این سوال که این پلتفرم تاکنون چه اقداماتی برای کاهش درصد این خطا انجام داده است، می‌گوید: «ناظران دیوار بعد از انتشار آگهی ها، باز هم به بررسی آگهی ها می پردازند. به همین منظور در هشت ماه نخست سال حدود ۶۴۴ هزار آگهی پس از انتشار بررسی شده است که از این تعداد حدود ۹۴ هزار آگهی حذف شده‌اند.»

همچنین این پلتفرم با کمک گرفتن از فعالان حوزه زنان و محیط زیست در سال گذشته توانسته است بسیاری از مشکلات مربوط به این دو حوزه که از چالش‌های مهم دیوار بود را مرتفع کند.

با این حال ناظران این پلتفرم با افزایش دایره واژگان ممنوعه و رعایت قوانین موجود در جامعه و در عین حال با حفظ حریم شخصی کاربران خود، هر روز در صدد کاهش این خطاها هستند.

با بررسی تمام این موارد شاید صدور چنین حکمی برای مدیر پلتفرمی که در دوره کرونا توانسته موجب رونق بسیاری از کسب و کارها بشود، به دور از انصاف باشد.

خلاءهای قانونی در حوزه‌های نظارتی بر پلتفرم‌ها باعث بروز چنین ناهماهنگی‌هایی میان نهادهای نظارتی و قضایی با پلتفرم‌ها می‌شود.

بی‌شک پلتفرم‌ها به عنوان مهم‌ترین بازوهای عملیاتی کسب‌وکارهای نوین موظف به رعایت اصول قانونی هستند اما احصای قانون و روشن شدن مصادیق مجرمانه می‌تواند از بروز این ناهماهنگی‌ها جلوگیری کند.

ناهماهنگی‌هایی که می‌تواند رمق و نفس پلتفرم‌ها را برای ارائه خدمات بیشتر به کاربران، به مردم کشورمان، بگیرد و آن‌ها را در توسعه کسب‌وکارها زمینگیر کند.

برگرفته از : تابناک

hhh

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *