دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰
محتوای دیجیتال خبر

طبق اعلام گزارش مرکز ماهر:

آلودگی به بدافزار و بات در صدر آلودگی‌های نرم افزاری

آلودگی به بدافزار و بات در صدر آلودگی‌های نرم افزاری - عصر هشتم

گزارش مرکز ماهر نشان می‌دهد بیشترین فراوانی با بیش از ۱۷۰ مورد مربوط به آلودگی به بدافزار و بات و کمترین مربوط به باج‌افزارها بوده است.

به گزارش استارتاپ خبری عصر هشتم، مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) گزارشی از ۴۰۳ مورد خدمت ارائه‌شده توسط  در آذرماه سال ۱۴۰۰ منتشر شده که نشان می‌دهد بیشترین فراوانی با بیش از ۱۷۰ مورد مربوط به آلودگی به بدافزار و بات و کمترین مربوط به باج‌افزارها بوده است.

  گزارشی از ۴۰۳ مورد خدمت است که بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایت‌های خارجی، شناسایی آسیب‌پذیری، فیشینگ سایت‌های داخلی، درخواست ارزیابی، درخواست مشاوره، گزارش‌های خبری، افشای اطلاعات، دیفیس سایت، منع سرویس داخلی، منع سرویس خارجی و باج‌افزار بوده است.

خدمات ارائه‌شده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی‌شده توسط مرکز، بخش‌های دریافت‌کننده این خدمات و نحوه مطلع شدن مرکز از این رخدادها است.

 نحوه مطلع شدن مرکز ماهر از رخدادها

بیشترین اطلاع‌رسانی از طریق منابع داخلی به ترتیب از گزارش آپاها، سامانه هوشیار، گزارش مردمی، سامانه دانا، میانگین روزانه پویش سرور ویرا، سامانه بینا، کارشناسان مرکز ماهر، سامانه تله بدافزار، گزارش نهادهای حاکمیتی و گزارش بخش خصوصی رسیده است.

مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد
هشدار مرکز افتا برای آسیب‌پذیری جدید در سیستم‌عامل ویندوز

منابع داخلی گزارشات دریافت شده مرکز ماهر

همچنین بخش‌های دریافت‌کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، دستگاه‌های حاکمیتی، بخش خصوصی، بانک‌ها و موسسات مالی می‌شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.

هشدارهای ارسالی از طرف مرکز ماهر

در بخش‌های حاکمیتی دریافت‌کننده خدمات از مرکز ماهر هم در ابتدا قوه قضائیه و به دنبال آن وزارت عتف، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، ریاست جمهوری و به دنبال آن، وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت دادگستری، وزارت نیرو، وزارت گردشگری، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد، قرار دارد.

گفتین است مرکز ماهر به‌عنوان CERT ملی ایران در سال ١٣٨٧ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده‌ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.

این مرکز در حوزه فعالیت‌های امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر اساس درخواست سازمان‌ها است.

همچنین در حوزه فعالیت‌های پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف‌های سامانه‌ها در سطح ملی و انتشار بسته‌های راهنما برای مقاوم‌سازی سامانه‌ها بپردازد.

 

منبع: isna

 

hhh

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *