شبکه‌سازی و ارتباطات ضعیف، پاشنۀ آشیل تیم‌های استارتاپی

کیمیا رمضانی_استارتاپی - عصر هشتم

تحلیلگر ارشد کسب و کار فناپ سافت خراسان مشکلات موجود در شبکه‌سازی و ارتباطات را مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی اکوسیستم استارتاپی شهر مشهد بیان کرد.

 

کیمیا رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار استارتاپی خبری عصر هشتم با اشاره به ناپایداری مسائل اقتصادی به عنوان یکی از مشکلات عمومی استارتاپ ها در کل کشور اظهار کرد: در اکوسیستم استارتاپی شهر مشهد مشکلاتی همچون شبکه‌سازی، ارتباطات و تعامل بین اعضای این اکوسیستم وجود دارد.

وی در مورد چالش‌های ارتباطی بین فعالان اکوسیستم استارتاپی گفت: عدم اطلاع استارتاپ‌ها از ارتباط با ویسی‌ها و همچنین دسترسی به افراد با تجربه باعث می‌شود که نتوانند به رشد مطلوبی در مقایسه با استارتاپ هایی همچون مستقر در شهر تهران دست یابند.

تحلیلگر ارشد کسب و کار فناپ سافت خراسان با اشاره به شبکه سازی به عنوان نقطه شروعی برای هم افزایی کسب و کارهای استارتاپی بیان کرد: استفاده از تجارب و موفقیت‌های کسب و کار‌های رشد یافته و همچنین استفاده از دانش و منابع مالی آنان می‌تواند استارتاپ‌ها را برای ارتقاء خدمات بهتر یاری برساند.

وی افزود: در موضوع سرمایه‌گذاری استارتاپی برخی از سرمایه‌گذاران علاوه بر تسهیلات مالی، برخی از خدمات و امکانات خود را در راستای تکمیل زنجیره ارائه خدمات به استارتاپ‌های تحت حمایت خود ارائه می‌دهند که این دست از حمایت‌ها،ارزشمند است.

رمضانی حضور صاحبان کسب‌و کارهای موفق بخش خصوصی را در این شبکه‌سازی بسیار موثر بیان کرده و گفت : این افراد توانسته‌اند با وجود چالش‌ها و فرازو نشیب‌هایی که در صنایع مختلف وجود دارد به عنوان کسب‌و کارهای موفق ظاهر شوند که استفاده از تجارب آنان در قالب راهکارهای عملیاتی و به دور از فضای شعاری، می‌تواند راه‌گشای بسیاری از استارتاپ‌هایی باشد که در ابتدای راه هستند.

 

وی در مورد افزایش روزافزون تیم‌های استارتاپی در حوزه IT گفت: علت تمایل تیم‌های استارتاپی برای فعالیت در حوزه صنایع نرم، هزینه راه‌اندازی پایین نسبت به صنایع hard tec می‌باشد، همچنین هزینه شکسته اینگونه از استارتاپ‌ها نیز پایین‌تر است

رمضانی به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای افزایش مشارکت تیم‌های استارتاپی در صنایع  hard tecاشاره کرد و افزود: پشتیبانی‌های مالی بالا می‌تواند باعث افزایش این مشارکت شود.

وی افزود: صنایعی همچون خودروسازی به دلیل اینکه نمی‌توانند تولید خاصی به دلیل تحریم و مسائل اقتصادی داشته باشند، نمی‌توانند پذیرای ایده‌های نو در زمینه کاری خود باشند.

وی خاطر نشان کرد: البته برخی از رویدادها توسط صنایع مختلف در حال برگزاری است تا با طرح نیازهای خود برای کارآفرینان، از ایده‌های سازنده آنان استفاده کنند اما مسئله اصلی وجود زیرساخت‌های یاد شده است تا تیم‍‌های استارتاپی بتوانند به nvp خود برسند تا در صورت موفقیت سرمایه‌گذاری صنایع را به سوی خود جذب کنند.

اکوسیستم قوی مستلزم رشد soft tec در کنار hard tec

رمضانی به توازن در صنایع hard tec و  soft tec به عنوان عوامل شکل‌گیری یک اکوسیستم قوی اشاره کرده و افزود: گاهی فضای کسب‌و کار به این سو پیش می‌رود که یکی از این صنایع بیشتر رشد می‌کند که این تنها معضل استارتاپ‌ها نیست، حتی در شرکت‌ها و کشورهای پیشرفته تر نیز این معضل مشاهده می شود.

وی افزود: البته نمی‌توان به طور قطع گفت که این یک معضل است یا اسباب رشد یک اکوسیستم را برآورده میسازد لذا باید با برگزاری رویدادها و آشنایی استارتاپ‌ها با صنایع به دنبال راه حل‌های جدیدی برای این موضوع بود.

 

مطالعه این گفت‌و گو می‌تواند برای شما مفید باشد
همفکر مشهد، بستری واقعی برای شبکه‌سازی و هم‌افزایی استارتاپ‌ها

تفاوت‌های ایده‌پردازی و کارآفرینی

رمضانی با توجه به سابقه فعالیت‌های خود در شتاب‌دهنده فردوسی در مواجه با فناوران گفت: بسیاری از ایده پردازان یا فناوران نمی‌توانند با این مسئله سازگار شوند که توان اجرایی کردن یک ایده را نداشته و باید این کار را به کارآفرینان بسپارند.

وی تصریح کرد: در مواجهه با افرادی که دارای فناوری بوده اما توانایی کارآفرینی ندارند با دو مسئله مواجه هستیم اول اینکه محصولی ساخته می‌شود که بر اساس نیاز بازار نبوده و صرفاً بر اساس تمایلات کارآفرین می باشد لذا اولین مولفه کارآفرینی، طراحی و تولید بر اساس نیاز بازار است.

رمضانی بیان کرد: پذیرش نقش افراد در یک کسب‌و کار بسیار حائز اهمیت است، به طور مثال یک ایده پرداز یا فناور با پذیرش عدم توانایی خود برای تولید یک محصول باعث قرار گرفتن در کنار افرادی می‌شود که بتوانند خلأهای موجود را پر کنند و چیزی از ارزش‌های وی کم نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع باعث‌کاهش سرخوردگی و شکست فناوران خواهد شد، افزود: فضای آموزشی و آکادمیک، افراد مخترع و فناور را به کارآفرینی تشویق می‌کند که این همان خلع واقعی اصلی با فضای کاری واقعی کسب‌و کار است.

تحلیلگر ارشد کسب و کار فناپ سافت خراسان، خاطر نشان کرد:  برگزاری رویداد‌ها و تشکیل فضاهایی برای آشنایی بیشتر فناوران با فضای اصلی بازار و یا مراکز رشد در دانشگاه ها می‌توانند این خلاء موجود را برطرف سازند.

 

شناخت خود عامل موفقیت کسب‌و کار

رمضانی در پایان به شناخت ویژگی‌های افراد شاغل در تیم‌های استارتاپی و جایگاه خود پرداخت و بیان کرد: با شناخت این موضوعات افراد می‌توانند به خوبی نقش ارزشمندی را در تیم و موفقیت کسب و کار خود ایفا کنند و نیازی به کشف نقش خود یا دریافت تأیید از سوی دیگران نداشته باشند.

وی افزود: مسیر کار استارتاپی نصیرپور چالشی و به طور حتم با پاسخ ها و واکنش های منفی و شکست های زیادی روبه رو خواهند شد که در نهایت باعث پختگی آنان خواهد شد.

با کیمیا رمضانی بیشتر آشنا شوید

 

hhh

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *