پنج شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰

ساماندهی درخواست ها در سازمان ها و کسب و کارها با محصول دانش بنیان ایرانی

ساماندهی درخواست ها در سازمان ها و کسب و کارها با محصول دانش بنیان ایرانی - عصرهشتم

مدیریت، ساماندهی و مستندسازی ارتباطات بین افراد و واحدهای سازمانی، فرآیندی است که با یک محصول دانش‌بنیان، ساده‌سازی و بهینه شده است.

بنیان‌گذار استارتاپ هلپیکال در گفت‌و گو با خبرنگار استارتاپ خبری عصر هشتم اظهار کرد: در سازمان‌ها و شرکت های خصوصی به طور معمول ابزاری برای مستندسازی و پیگیری درخواست‌های درون و برون سازمانی وجود ندارد لذا برخی از این اقدامات و فرآیندها به صورت سنتی و به شکل مکتوب و حضوری انجام می‌شود.

وی افزود: در مدل‌های سنتی مدیریت درخواست در مجموعه های مختلف، حضور مراجعان برای انجام کارها موجب سفرهای بی‌مورد درون شهری، آلودگی هوا و محیط زیست و از همه مهم‌تر اتلاف وقت مراجعان و پرسنل سازمان می‌شد.

محمدباقر صابری ادامه داد: رسیدگی به درخواست ها در قالب‌های سنتی ارتباطات سازمانی که نیازمند مراجعات حضوری و پیگیری‌های تلفنی مکرر از سوی درخواست کنندگان است منجر به صرف زمان زیادی از پرسنل سازمان‌ها و همچنین افزایش هزینه های به دلیل لزوم تهیه مستندات کاغذی و لوازم چاپ و بایگانی می‌شود و از سویی دیگر، خطر از بین رفتن مستندات در اثر وقوع رخدادهایی مانند آتش سوزی و مواردی از این دست را نیز در بر دارد.

صابری با بیان اینکه برخی از سازمان ها با قصد ایجاد تحول در مدیریت ارتباطات خود به سراغ بستر‌هایی نظیر پیام‌رسان های اینترنتی خارجی رفته‌اند نیز گفت: استفاده از این بسترها با توجه به خطر فیلتر شدن آنها از داخل یا خارج از کشور باعث تشدید خطر از بین رفتن تمام مستندات مبتنی بر این ابزارها می‌شود.

از سویی دیگر، ایجاد کانال‌های ارتباطی بین واحد‌های مختلف سازمانی در این پلتفرم ها نیز وجود نداشته و بر همین اساس امکان رصد شدن مسیر طی شده درخواست هاّی درون سازمانی و برون سازمانی از سوی مدیران و پرسنل در زمان استفاده از این بسترها میسر نخواهد بود.

محمد باقر صابری افزود: استفاده از سایر نرم افزارهای تخصصی خارجی که موضوع فعالیت آنها دقیقًا مدیریت و رسیدگی به درخواست هاست نیز مشکلات خود را دارد.‌ این سامانه ها علاوه بر داشتن ریسک های ناشی از فیلترینگ یا تحریم های بین المللی و از دادن داده های اطلاعاتی ارزشمند سازمان ها، به دلیل نیاز به پرداخت هزینه آنها بر اساس ارزهای خارجی هزینه های چشم گیری را به مجموعه های استفاده کننده از آنها تحمیل می نمایند.

وی طراحی هلپیکال به عنوان نرم‌افزار تیکتینگ، مدیریت ارتباط با مشتری و پشتیبانی آنلاین را با هدف حل مشکلات یاد شده در ارتباطات سازمانی عنوان کرد و افزود: این نرم‌افزار دانش بنیان با کمک به شکل‌گیری و مدیریت بهینه ارتباطات ‌سازمانی تلاش می‌کند درخواست‌های درون سازمانی و برون سازمانی هر مجموعه اعم از سازمان های بزرگ تا شرکت های خصوصی و حتی استارتاپ های کوچک را مدیریت می کند.

هلپیکال - عصرهشتم
محمد باقر صابری که محصول شرکتش در سال ۱۳۹۶ به بازار داخل کشور عرضه گردیده است، گفت: استفاده از نرم افزار تیکتینگ هلپیکال در تمامی سازمان‌های بزرگ و کوچک که نیاز به ثبت، نظارت و پیگیری درخواست ها در آنها وجود داشته باشد امکان‌پذیر است و بر همین اساس در حال حاضر نیز سازمان ها، مراکز دانشگاهی و شرکت های خصوصی مختلفی در حال استفاده از این نرم افزار بومی و کاملاً ایرانی می‌باشند.

بنیان‌گذار استارتاپ هلپیکال با اشاره به اینکه تا کنون بالغ بر ۲۰۰ سازمان بزرگ و کوچک در سراسر کشور از این نرم‌افزار به عنوان استفاده کرده‌اند، بیان کرد: پشتیبانی آنلاین، رسیدگی به انواع درخواست‌ها و گردش کار بین پرسنل و واحدهای سازمانی مختلف به عنوان یک امکان کارآمد در هلپیکال به سازمان‌های مخاطب ارائه می شود.

وی ادامه داد: رسیدگی آنلاین به شکایات ارباب رجوع نیز به عنوان یکی دیگر از قابلیت های این نرم‌افزار تیکتینگ و مدیریت درخواست می تواند دستگاه‌های نظارتی در سازمان ها را قادر به رصد عملکرد کارکنان خود در بخش‌های مختلف این مجموعه ها نماید.

هلپیکال، ابزار سازماندهی ارتباطات سازمانی

محمد باقر صابری با تشریح نحوه عملکرد سیستم تیکتینگ هلپیکال بیان کرد: در این سامانه، سازمان ها و شرکت های خصوصی می توانند واحدهای مختلف خود را تعریف کرده و به پرسنل خود در این واحدها دسترسی های لازم را ایجاد نمایند. مشتریان و ارباب رجوع نیز می توانند در این سیستم نرم افزاری دارای حساب های کاربری اختصاصی باشند. با ایجاد این بستر، کلیه کاربران می توانند درخواست های مختلف خود را برای واحدها یا اشخاص تعریف شده در سامانه ارسال نموده و در هر لحظه به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری یا تماس های تلفنی غیر ضروری، از وضعیت دقیق گردش کار انجام شده بر روی درخواست های خود مطلع گردند.

هلپیکال شروعی برای آینده

بنیانگذار هلپیکال در مورد توسعه این نرم‌افزار در راستای افزایش راندمان ارتباطی در سازمان‌های مخاطب و پوشش حداکثری نیازهای مشتریان بیان کرد: در نسل بعدی این سامانه، امکان چت آنلاین و نیز ارتباط از طریق تماس های صوتی بین کاربران با حفظ یکپارچگی اطلاعات و ذخیره سازی آنها در یک بستر سازماندهی شده فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استناد به ارتباطات سازمانی و استخراج گزارشات و تحلیل های مدیریتی از این اطلاعات منوط به وجود محتوای متنی است، استفاده از هوش مصنوعی برای تبدیل محتوای صوتی به متن نیز در دستور کار تیم توسعه این نرم‌افزار قرار دارد.

هلپیکال با تجربه کاربری مطلوب

صابری توجه به سادگی و تجربه کاربری مفید را یکی از نکات متمایز این نرم افزار بیان کرده و گفت: از آنجایی که به طور معمول کار با نرم‌افزارهای سازمانی با پیچیدگی‌های زیادی همراه است و این موضوع باعث می‌شود کاربران نتوانند از تمامی امکانات آنها در جهت بهره‌برداری مطلوب از این سامانه ها استفاده کنند، طراحی رابط کاربری هلپیکال برای حفظ سادگی استفاده از آن همواره جزو دغدغه ها و سیاست های تیم توسعه این محصول ایرانی بوده است.

چالش تکراری سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها

بنیان‌گذار هلپیکال به کمرنگ بودن حمایت‌های مالی و سرمایه‌گذاری در عرصه فعالیت‌های خود اشاره کرده و گفت: در سال جاری به عنوان شرکت دانش‌بنیان با پتانسیل صادرات معرفی شده‌ایم تا محصولات‌مان را در بازارهای بین‌المللی نیز عرضه کنیم و در حال حاضر امکان ارائه چندین محصول دیگر را نیز داریم تا آنها را در اختیار سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف قرار دهیم.

وی افزود: این دست از محصولات اختصاصی سازمانی در حال حاضر در کشورمان موجود نیست و یا از کیفیت پایینی برخوردار است، اما نبود حمایت‌های مالی کافی برای توسعه این زیرساخت‌ها باعث می‌شود توسعه این دست از محصولات نیز به تعویق افتاده و یا با کندی صورت پذیرد.

هلپیکال در مسیر موفقیت

وی با اشاره به اینکه عضویت در پردیس ICT پارک علم ‌و فناوری خراسان و کسب عنوان شرکت دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دستاوردهای ارزشمندی را برای آن ها به وجود آورده است، گفت: استفاده از تجربیات و دانش مشاوران خبره پارک علم ‌و فناوری خراسان و معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری و نیز بهره‌مندی از حمایت‌های مالی و غیر مالی این دو نهاد در زمینه های مختلف، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای برای کسب جایگاه امروز هلپیکال به وجود آورده است.

صندوقهای سرمایه‌گذاری غیر خطرپذیر

صابری با اشاره به اینکه مدتی است برای جذب سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور در تلاش است تا برای افزایش و توسعه خدمات، حمایت های مالی لازم را دریافت کند، بیان کرد: متأسفانه بسیاری از مجموعه ها بر خلاف داشتن عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر، در میدان عمل موضوع خطر پذیری در سرمایه گذاری را به همراه نداشته و با احتیاط بسیار بالا و با در نظر گرفتن کمترین ریسک و خطر در دنیای فعالیت‌های استارتاپی‌، در این عرصه نقش خود را ایفا می‌کنند.

وی با اتکا به تجربه ارتباط با چند شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر ادامه داد: در حالی که ممکن است یک شرکت سرمایه گذار به عنوان مثال تنها ۲۰درصد از هزینه های پیشبرد طرح را تأمین نماید، اما با ایجاد انحصاراتی غیر معقول و نامتعارف در قراردادهای سرمایه گذاری در مقایسه با قوانین کشور از جمله قانون تجارت، باعث می‌شود حوزه علمکرد و اختیارات بنیان‌گذاران برای دوره های کوتاه یا بلند مدت محدود شود.

بنیانگذار هلپیکال با اشاره به اینکه موضوع اشتغال‌زایی و کارآفرینی در برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اولویت های آخر قرار می‌گیرد، افزود: نکته تأسف‌آور و قابل تأمل در ارتباط با برخی از این مجموعه ها این است که آنها تمایل دارند در مراحل نهایی و رشد کامل استارتاپ ها وارد بحث سرمایه گذاری شده تا کسب منافع مالی آنها تضمین شده باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که این رویکرد را نمی توان مزیتی برای رشد فعالیت‌های استارتاپی و بلوغ آنها به حساب آورد، زیرا زمانی که یک استارتاپ توانسته باشد خود را پس از گذر از سختی‌های توسعه و تکامل به مراحل رشد بالاتر برساند، عملاً نیازی به سرمایه گذاری های از نوع خطرپذیر برای آن وجود نخواهد داشت.

در ادامه بشنوید :

 پادکست اختصاصی اکوسیستم نوآوری-اپیزود ۴۳ -استارتاپ هلپیکال

hhh

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *