جای خالی تجربه و مهارت برای موفقیت استارتاپ‌‌ها

دکتر عباس پورفرخی گفت: کسب تجربه و مهارت‌های کسب و کار در استارتاپ‌ها مهم بوده و عامل موفقیت یک استارتاپ است.

دکتر عباس پورفرخی در گفت‌و گو با خبرنگار استارتاپ خبری عصر هشتم با اشاره به اینکه به طور معمول حتی در عرصه جهانی عملکرد کمتر از ۵درصد استارتاپ‌ها موفقیت‌آمیز است، اظهار کرد: ارائه صرف ایده‌‌ها ارزش کمی در مقابل اجرای آن‌ها دارد و تنها یک ایده نمی‌تواند منجر به تحقق یک رویا یا بیزینس بشود و این مشکل عمده استارتاپ‌های شکست خورده است که شناخت کافی برای اجرایی شدن ایده‌ها ندارند.

وی افزود: یکی از دلایل ایجاد چالش‌ها حتی برای استارتاپ‌ها در دنیا جوانانی هستند که با تجربه اندک یا حتی بدون تجربه به این اکوسیستم ورود پیدا می‌کنند.

عضو انجمن متخصصین ایران IrExpert با بیان اینکه فراوانی بازه سنی تیم‌های استارتاپی در ایران ۱۵تا ۲۵سال است، ادامه داد: اعضای استارتاپ‌ها بیشتر جوانانی هستند که تنها دارای یک ایده بوده و تجربه و شناخت لازم از دنیای تجارت، پختگی اقتصادی‌و تجاری، رازو رمزها و سختی‌های این عرصه را ندارند و با اطلاعات اندکی که وارد این حوزه می‌شوند و تنها می‌توانند به کمک یک تیم استارتاپی به یک mvp یا نمونه کوچک از محصول ایده خود برسند.

این مدرس حوزه کسب‌و کار درباره علت وجود چنین پدیده‌ای تصریح کرد: الگو‌های تربیت خانوادگی و اجتماعی و همچنین الزامات اجتماعی برای این افراد در مقایسه با نسل‌های گذشته کاملاً متفاوت است که در بروز چنین مشکلاتی نقش به‌سزایی دارد.

وی ادامه داد: این شیوه تربیتی باعث می‌شود نوجوانان و جوانان در معرض تنش‌ها و کنش‌های لازم قرار نگرفته و تجربه‌ای در مورد مسئولیت‌های اجتماعی و مسئولیت‌پذیری کسب نکنند.

دکتر پورفرخی با بیان اینکه یک ایده‌ اجرایی باید قابل هدف‌گذاری، تحقق و اندازه‌گیری باشد، افزود: این معضل باعث خواهد شد جوانان حتی در صورت داشتن یک ایده خوب نتوانند فرآیند‌ عملی شدن یک ایده را به مرحله اجرا در آورند و در مرحله بعد چگونه آن را تجاری‌سازی کنند.

ضعف مهارت‌های کسب و کار

این مدرس دانشگاه بیان کرد: بررسی زندگی موفق‌ترین افراد کارآفرین و ثروتمند دنیا نشان می‌دهد که به طور عمده موفقیت‌ها پس از ۳۵سالگی اتفاق افتاده و این به آن معناست که به طور حتم شکست های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند تا هر یک، پلی برای پیروزی‌های آینده باشند.

وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر در پایه دوازدهم رشته کامپیوتر درسی به نام تجارت الکترونیک اضافه شده که در پودمان اول آن تکنیک‌های ایده‌یابی، روش‌های شناخت بازار، رصد رقبا، راه‌اندازی بیزنینس و الزمات آن و …. مطرح شده است، خاطرنشان کرد: بعد از فارغ‌التحصیلی رشته های تحصیلی مختلف در تمام سالیان گذشته که این‌دست از آموزش‌ها را فرا نگرفته اند، تنها یک رشته تحصیلی باید این مباحث را آموزش ببیند، اما آیا استارتاپ‌ها صرفاً در رشته کامیپوتر حضور دارند؟

این مدرس حوزه کسب‌و کار تصریح کرد: ضعف مهارت‌های مربوط به کسب‌و کار در نیروی انسانی باعث می‌شود آنان با مشکلاتی روبرو شوند که می‌تواند همانند یک طوفان سهمگین یک کسب‌و کار را دگرگون ‌کنند.

وی افزود:البته جوانانی هستند که به طور مستقل در شته MBA تحصیل کرده‌اند و با مهارت‌هایی مانند شناخت منابع انسانی و اقتصادی، سرمایه، مالیات، مقررات، مستندات و .. فراگیری کرده‌اند و با اصول و روش‌های علمی بیزنیس و فرآیندهای اجرایی کردن یک ایده و چالش‌هایی که توان پیش‌بینی آن را ندارند، به خوبی آشنا شوند.

مانعی به نام قوانین غیرحمایتی

دکتر پورفرخی با اشاره به برخی قوانین و تصمیم‌گیری‌ها در نظام اقتصادی که مشکلاتی را برای اکوسیستم استارتاپی ایجاد می‌کند، بیان کرد: بروز این مشکل به این معناست که نه‌تنها قوانین و سیاست‌های حمایتی و اجرایی واقعی در برخی مواقع وجود ندارد بلکه گاهی باعث بروز چالش‌هایی نیز می‌شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در کشوری همچون سنگاپور فرآیند لازم برای راه¬اندازی یک استارتاپ در یک ساعت انجام می‌شود اما در کشور ما تا لحظات آخر راه‌اندازی باید استارتاپ ها از ارگان ها و سازمان‌های مختلف مدارک لازم را دریافت کنند که این فرآیندهای سختگیرانه و زمانبری را به وجود می‌آورد.

دکتر پورفرخی خاطرنشان کرد: البته در اکوسیستم استارتاپی بین المللی هم قانونی به نام حمایت دولتی از این اکوسیستم وجود ندارد و حمایت بخش خصوصی مطرح است که به شکل سرمایه‌گذاری انجام میشود تا بهره‌برداری مالی پس از تجاری‌سازی انجام شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *